ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: V-vik rådhusrätt 1657 25/5  (läst 686 gånger)

2012-02-17, 23:01
läst 686 gånger

Niklas Kant

Hej!
 
Samma dag förrodnades Johan Berthilson ut ...? ...?
på stadzens wägnar, och där förr ..? de giöra. Item och till
..?, stampell, och wågmästare. Lyfte? för honom Rådman
nen Herman Perßon.
 

2012-02-18, 11:16
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Några förslag: Samma dag förordnades Johan Berthilson at op...chta Accisen på Stadzens wägnar och där före redogiöra. Item och till Broo, Stempell och wågmästare. Innebörden i at op...chta Accisen kanske är att vara accisuppbördsman, men vilket ordet är kommer jag inte på. Hälsn. Peter

2012-02-18, 11:24
Svar #2

Lotta Nordin

Ordet är opwachta, d.v.s. uppvakta.  
 
Lyffte=löfte.

2012-02-18, 13:38
Svar #3

Niklas Kant

Tack för hjälpen! Vad betyder uppvakta i det här sammanhanget?
 
Under stämpelmästare fann jag detta citat:
 
Jag förutsätter att din stämpelmästare och f.d. sjökapten är Jakob Kinnaird. Han finns omnämnd på ett flertal ställen i litteraturen om det gamla Göteborg. Av t.ex. Helge Almquists bok Göteborgs Historia (del 1, utgiven 1923) framgår att han var tullskrivare 1627 och stämpelmästare och accissförvaltare 1638. Accisen, även kallad Lilla tullen, var de tullavgifter som betalades för varor som fördes till städerna från den omgivande landsbygden och tvärt om. Det fanns också andra acciser, som vi idag skulle kalla för punktskatter.  
 
Här blir alltså Johan Berthilson (Bartels) förordnad till bro-, våg- och stämpelmästare på en gång. Dessutom att uppvakta accisen, frågan är om det är detsamma som accisförvaltare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna