ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronoberg > Nottebäck med Granhult  (läst 959 gånger)

2013-11-08, 17:02
läst 959 gånger

Utloggad Torbjörn Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2015-08-08, 19:19
    • Visa profil
Hej
 
Skulle vara intressant att veta vad det står på hela detta husförhöret.
Är översta personerna föräldrar till någon i mitten? Söker efter Nils Danielssons föräldrar och allt är av intresse.
Står det att han kommer från Spjutaretorp?
 
Många tack på förhand!
 
Hoppas ni hittar vad jag menar på Kronoberg > Nottebäck med Granhult > Husförhör (Household examination) > 1829 - 1836 (AI:13) > 168 sidan kan också vara 326 eftersom det skiljer sig i Ancestry.
 

2013-11-08, 19:02
Svar #1

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej! Den enda släktskapen från övre delen av sidan till nedre delen av sidan som jag kan se är att torparen Jonas Nilsson, som står på 10:e raden nerifrån, är mycket riktigt son till Arrendatorn Nils Nilsson och hans hustru Maria Persdotter, som står på de två översta raderna.
Menar du kanske den Nils Daniel, född 14/7 1820, som står på 5:e raden uppifrån, så står det att han är född i Speltorpet. Han är också son till Nils Nilsson och hans hustru. Men han dog 1829, så det är kanske inte honom du menar.
På sidan finns följande grupper: Överst på Boestad Mellangård Nils Nilsson och Maria Persdotter och sedan deras barn Lars, Zackris, Nils Daniel och Stina Nilsdotter. Sedan kommer Stinas oäkta dotter Gustava och sedan pigan Sara Stina Danielsdr. Sedan på Ljungryet torparen och änklingen Daniel Nilsson, pigan Sara Stina Danielsdotter. Därefter smeden Peter Svensson Borgström, hans hustru Britta Stina Danielsdr, och deras barn Carl Johan och Christina. Sedan torparen Jonas Nilsson (som till Nils Nilsson), hans hustru Stina Maria Andersdotter och deras dotter Anna Sophia. Därefter änkan Lovisa Dahlgren.
Hälsningar, Gunilla

2013-11-08, 19:23
Svar #2

Utloggad Torbjörn Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2015-08-08, 19:19
    • Visa profil
Hej och tack så hemskt mycket. Har hittat vad jag tror är Nils Danielssons inflyttning till orten, men ser inte vilka som hör till honom eller något annat heller. Vad står det i marginalen t.e.x?
 

 
(Meddelandet ändrat av ToddeSwe 2013-11-08 19:33)

2013-11-08, 19:32
Svar #3

Utloggad Torbjörn Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2015-08-08, 19:19
    • Visa profil
Den eller dom som jag letar efter är:Nils Danielsson f.1728 d.1820 gift med Brita Eriksson f.1708 eller hans son Daniel Nilsson f.1753 gift med Stina Jonasdotter f.1772 och även med Lisa Marie Zachrisdotter Nilsson f.1760. Ljungryet torparen och änklingen Daniel Nilsson måste ju vara min Daniel tycker jag. Tack igen!

2013-11-08, 21:34
Svar #4

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej igen! Jag ser ingen Nils Danielsson i utdraget ovan, bara en Nils Daniel Johansson. Är det honom du menar? Det vore bra att veta var utdraget ovan kommer ifrån, så kan jag titta på det i AD Online, som har bättre och  mer lättlästa bilder. Men av utdraget ovan kan jag i alla fall läsa - om det är Nils Daniel Johansson du avser - att han flyttade in (precis som personen ovanför honom) från Nöbbelöv till Nottebäcks prästgård, samt att han, tillsammans med personen på raden under, återflyttade med ......(oläsligt i Ancestry).
Jag kan gärna försöka hjälpa dig, men ge mig en säker utgångspunkt, där jag kan se personen i fråga och som jag kan utgå från - dvs var finns han i kyrkböckerna, volym, år, sida. Med säker utgångspunkt menar jag ett ställe där en person som du är HELT säker på (inte bara tror) finns med.
Med vänlig hälsning,
Gunilla

2013-11-08, 21:44
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Tips till Torbjörn
 
Som Gunilla skriver är bilderna i AD Online ofta mer lättlästa (de är nytagna och inte 60 år gamla). Nu i helgen 9-10 är det gratis att prova den tjänsten:
http://www.arkivdigital.se/nyheter/arkivdigital-gratis-9-10-november-2013

2013-11-08, 22:10
Svar #6

Utloggad Torbjörn Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2015-08-08, 19:19
    • Visa profil
Hej och tack
 
Förlåt men jag ser nu att det inte rätt på något vis alls.
Suttit i flera timmar och stirrat mig blind och ville nog se Nils Danielsson.
 
Tack i alla fall för visat intresse.
 
Och tack för tipset Kristina, det ska utnyttjas till fullo.  
 
Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna