ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gjorde han i Söraby?  (läst 715 gånger)

2010-04-15, 18:20
läst 715 gånger

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
I SE/VALA/00369 Söraby AI:4, hfl 1804-1815 finns under Norraby Lillegård bild 33/sid 49 (AD) en förmodad anfader vid namn Sven Persson (f 1763) m fam. Vad i hela friden står ovanför hans namn? (Har kunnat följa familjen vid många flyttningar i trakterna kring Växjö, men efter Ryssby och Torpet Svenstorp i hfl 1810-1817 på sid 241 är de försvunna. Där noteras, att familjen flyttar tillbaka till Hjortsberga 1815, men där finns de inte. - Tänkte, att kanske titeln på nå't sätt kan hjälpa mig vidare ...)
Tacksam för hjälp av läskunnig!

2010-04-15, 19:18
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15312
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:39
    • Visa profil
Hej Ewa.
 
Det har stått hälften brukaren
Sven Persson.
Hälften är överstruket och i stället står  
det Tredings brukaren
Om du söker på Hälftenbrukare här i Forum, får du  
bra förklaringar till vad det handlar om.
 
MVH
Eva Dalin

2010-04-15, 22:34
Svar #2

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Tack snälla Eva för din hjälp! Och nu har jag också läst på om Hälftenbrukare, så nu ska jag bara försöka förstå vad Sven P hade med detta att göra så att säga ... Fattar inte riktigt, varför han flyttade runt så som han gjorde med sin familj! Det var ju ofta bara ett år drygt mellan de olika flytten. Får också fortsätta leta efter vart de tog vägen efter Ryssby, men det måste ju vara någonstans i närheten. Den som söker, den finner - i bästa fall.
 
Hälsningar från Ewa

2010-04-16, 00:40
Svar #3

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Eva - å ev andra!
 
Vill bara berätta, att GÅTAN ÄR LÖST! Sven P ÄR min mans fm ff f! Enl vad vi funnit tidigare, skulle min mans fm far (Sven Sme' Andersson i Asa)'s pappa (hmmm) heta Anders Svensson, född 1803-03-30 i Tjureda (och se'n hittats i bl a Blädinge och Skatelöv). Det var bara det, att det fanns ingen Anders född där och då. Däremot en Lisa, vars far hette Sven Pehrsson. En Andreas föddes i Tjureda 1807-04-16, vars far hette Sven Pehrsson. Lite nyfiken blev man ... och kollade vidare å vidare å vidare, tills Sven P m fam då försvann efter Ryssby.
 
Nästa steg blev då att titta i bouppteckningsregistret i Kinnevalds häradsrätt - där Sven P befanns vara död i Öja. Tillbaka till husförhörslängder och där i Öja under Törnåckra Östergård (hfl 1829-1840) fanns familjen. Där var också noterat, att både Lisa och Anders utflyttat år 1825. Anders till Aringsås, där jag nyss fann honom på Engaholms Torp (Alvesta hfl 1813-1828) MED SYSTERNS FÖDELSEDATUM! Och detta fick han så leva med hela sitt liv! Visst är det märkligt - å fantastiskt!?
 
Så den här gången gällde verkligen vad jag skrev i mitt förra inlägg: jag fann (fast jag gått bet på min mans ff ff Peter Wahlgren tidigare)! Så i natt kan jag sova gott, hälsar
Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna