ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är barnet hans? GID 265.21.23800  (läst 897 gånger)

2006-12-27, 07:42
läst 897 gånger

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
Den 7 september 1832 födde bruden ett oäkta barn.Hon gifter sig med sin svåger Anders Jonasson.Men jag fattar inte riktigt om han erkänner faderskapet.Och tydligen var det många om och men innan bröllopet kunde bli av,när får jag inte heller någon klarhet i,lysningen verkar ju vara 23 Maj 1833.KAn någon hjälpa mig och få ett sammanhang i allt..
MVH Anneli

2006-12-27, 10:39
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han var tvungen att söka tillstånd från Kungl Majt för att få gifta sig med en släkting och detta tillstånd fick han 29 aug 1832. Då komplicerades saker och ting genom att hon födde ett barn den 7 sept. Pigan Aurora fritog Anders från faderskapet och då fann sig prästen föranlåten att ingå med förfrågan till Högvördiga Domkapitlet i Växjö om hur han skulle göra - tillåta lysning eller ej. Domkapitlet gav sitt tillstånd (6 feb 1833) och lysning kunde utfärdas. Sedan följer uppgifter om att arvsskifte efter första hustrun utförts, detta var nödvändigt för att kunna gifta om sig.
 
Du kan säkert få fram protokollet för Domkapitlets behandling av ärendet och få veta mera om denna delikata historia. Det är ju inte säkert att Anders inte var fadern, det var kanske bättre rent legalt att han inte ansågs vara det.  När dog första frun? Deras förhållande verkar lite nära inpå.

2006-12-27, 14:00
Svar #2

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
Ja det kan man säga..Hans hustru dog 13/8 1831.Så det var ganska precis ett år..
Vart vänder man sig för att kunna kolla Domkapitlet behandling av ärendet?

2006-12-27, 14:20
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Protokollen från Domkapitlet i Växjö verkar inte finnas filmade utan på Landsarkivet i Vadstena. AI:105 är protokoll för år 1833, du har ju datumet så det ska vara relativt lätt att hitta. Prästens brev kan också finnas i handlingarna.

2006-12-27, 14:47
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det står i texten i lysningsboken att Aurora bott en längre tid hos Anders familj. Jag tror att prästen misstänkte hor dvs äktenskapsbrott. Om så var fallet skulle de ej kunnat gifta sig, man fick inte gifta sig med den man begått äktenskapsbrott med. Troligen rör sig tveksamheten runt detta problem. Men protokollet borde ge mer fakta.

2006-12-27, 15:03
Svar #5

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
jag tackar dig så mycket.Jag förstod en del, men fick inget direkt sammanhang.Nu förstår jag..TACK!
MVH Anneli

2006-12-28, 00:25
Svar #6

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:24
    • Visa profil
Hej Anneli och Chris!
 
Att gifta sig med någon man begått hor med var tillåtet vid den här tiden om den bedragna partern var död! (Dessutom har det ju gått ett år mellan att förra hustrun dog och detta barn föddes, så hor (äktenskapsbrott) är inte aktuellt i detta fallet om de inte påbörjade romansen innan förra hustrun dog.)
 
Men att få barn med sin svåger var inte tillåtet utan att ha fått kunglig dispens för giftemål. Om? svågern är fadern kan detta vara anledningen till att Aurora fritog honom från faderskapet.
 
Gå gärna in på min hemsida  www.domboksforskning.se Under rubriken Lagar finns mina sammanställningar om lagar. Där kan man läsa om de båda äktenskapshindren Hor och Släktskapshinder och få reda på vad som gällde och när.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-12-28, 00:59
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Aha! När upphörde det förbudet? Jag hade en ana som inte fick gifta sig men det var tidigare. Det här verkar ha handlat om att prästen hade sina dubier, de fick ju tillstånd att gifta sig efter att han rådfrågat domkapitlet. (Tillstånd för giftermålet pga svågerskapet hade de redan fått av Kungl Majt). Prästen var nog emot det hela och försökte stoppa det (han hade nog andra åsikter än lagen och tyckte att barnet var svågerns). Det skulle vara intressant att läsa vad han skrev i sitt brev till domkapitlet.Ska genast läsa din hemsida, den är precis vad jag letat efter. Försöker jobba mer med domböcker.

2006-12-28, 01:20
Svar #8

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:24
    • Visa profil
Hej Chris!
Det är nog ganska troligt att prästen misstänkte att svågern var fadern.  
Barnet tillverkades ju innan paret fick det kungliga tillståndet. Om Anders var fadern hade de ju brutit mot släkskapshindret innan de fick tillståndet. Möjligen upptäckte prästen att Aurora var gravid efter att ansökan om kungligt tillstånd skickats iväg. Prästen var kanske osäker på vad som gällde när det visade sig att pigan redan väntade barn och vågade inte viga paret utan att rådfråga domkapitlet.
Det skulle vara intressant att veta både när ansökan till kungen skickades iväg och vad prästen skrev i sitt brev till domkapitlet.
 
Hoppas att du hittade något intressant på min hemsida!  
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-12-28, 07:29
Svar #9

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
Tack så mycket för all information.Jag antar att jag måste göra ett besök på Landsarkivet för att få reda på mer.
MVH Anneli

2006-12-28, 09:16
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är en jättebra hemsida Marita, rekommenderas verkligen. Massor av bra länkar och matnyttig information om lagar etc samlat på ett ställe.  
 
Lysningsboken i Forserum, som det gäller här, är överhuvudtaget osedvanligt innehållsrik och dessutom vacker handstil. Prästen var tydligen mycket pedantisk och antecknade allt om kontrahenterna. Han måste ha tänkt på framtida släktforskare!

2006-12-28, 15:50
Svar #11

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:24
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Kul att du gillade hemsidan. Den är fortfarande under uppbyggnad men jag har tänkt att den ska bli en stor faktabank för alla som forskar i domböcker.
 
Forserumsprästen verkar ha varit idealprästen för oss forskare. Synd att jag inte har mina anor där!
 
Lycka till med letandet Anneli!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna