ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-16  (läst 3538 gånger)

1999-02-13, 00:33
läst 3538 gånger

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Bröderna Johan Edvard Johansson, född 24/6 1867 i Vena sn (H), och Anton Alfred Johansson, född 17/12 1870 i Vena, utflyttade från Vena till Färila 1888 resp. 1898. Jag söker uppgifter om deras vidare öden i Färila.

1999-02-15, 14:10
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
K.J. Nilsson, Sveriges Släktregister [Min Släkt] Färila socken upptar i registret ej bröderna  Johan Edvard och Anton Alfred Johansson med angivet födelsedatum, vilket tyder på att de aldrig varit bosatta i Färila, åtminstone inte någon längre tid.
 
/Torbjörn/

1999-02-15, 20:33
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Bröderna Johansson levde under en tid då den sociala rörligheten var mycket stor i södra och mellersta Norrland. För några år sedan registrerade jag inflyttade värmlänningar i Härjedalen och kunde notera att uppgiven destination i flyttbetyget ofta inte stämde med inflyttningsförsamling. Det förekom även inte alltför sällan att inflyttning skedde upp till 10-15 år efter att utflyttning skett och att personen inte varit skriven någonstans under mellantiden.
En annan egenhet var att inflyttning ibland officiellt skedde strax före giftermål, därför att kontrahenten då måste kunna förete hinderslöshetsbevis, d.v.s. att han/hon inte redan var gift. Man kan också se i vissa familjer, att barnen kan vara födda i församlingen fastän hela familjen flyttar dit först flera år senare.
Därför är en utflyttningsanteckning vid denna tid inte alltid detsamma som orten dit man flyttade.
 
Prova ändå att kontrollera inflyttningslängderna i Färila.
Christer Kalin

1999-05-05, 19:59
Svar #3

Kerstin Jonmyren

En amerikanska vet att det finns en bok om Färila socken där hon har sina fötter. Boken skall heta  FÄRILA SOCKEN - MIN SLÄKT, och vara utgiven i Stockholm av SVERIGES SLÄKTREGISTER 1957.  
Amerikanskan och hennes far (från Färila) har letat i åratal efter någon som vet något om boken, om den finns att köpa, eller var den kan finnas.
 
Svar på engelska till  
Gigi Gochee-Statler, e-mailadress: c.g.stat@worldnet.att.net
eller på svenska till
Kerstin Jonmyren, e-mail: swedgenco@home.se

1999-06-20, 15:32
Svar #4

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Min Släkt för Färila finns att låna från ditt bibliotek (fjärrlån).  Det kan dock vara svårare att komma över ett köpbart exemplar. Hör med Antikvariatet i Färila.

1999-08-16, 09:20
Svar #5

Hans-Peter Kirsten

Är det nån som är ättling eller känner till någon sådan, till Johan Alfred Sjögren född 1864 12 13 i Färila socken utvandrad till Canada 1895?
En canadensiska letar efter sina rötter!

1999-09-21, 10:13
Svar #6

Lars Lundell

Hej Torbjörn Näs! I ett tidigare svar (Hälsingland... Efterlysningar: Margareta Mikaelsdotter från Los/Färila) nämner Du att Margaretas far var Mickel Mickelsson Huiskainen. Bland hennes mammas anfäder återfinns Bertil Persson Huiskainen från Södra Los (X). Finns det något samband mellan denne Bertil och Mickel? Om så är fallet, skulle jag bli mycket glad om Du ville beskriva detta!
Mvh /Lars

1999-09-21, 14:22
Svar #7

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Lars,
Säkert finns det ett släktskap mellan Mickel Mickelsson H och hans hustrus anfäder, i sådana fall 3-4 generationer bort. Det är inte ovanligt med kusin- eller tremänningsäktenskap bland finnarna i dessa trakter.
Tyvärr känner jag f.n. inte till Mickels härstammning, jag har dock en massa oregistrerade anteckningar som kanske i framtiden ger svaret.
/Torbjörn/

1999-12-10, 11:41
Svar #8

Birgitta Almqvist

Jag vill veta mer om denne Mickelson som Lars nämner och som tydligen fanns i Färila där min far föddes u ä 7 dec 1899. En Mickelson lär ska ha stått fadder för min far. Han kan vara en ledtråd i min jakt på min genetiska farfar.
Birgitta

1999-12-10, 11:44
Svar #9

Birgitta Almqvist

Jag vill veta mer om denne Mickelson som Lars nämner och som tydligen fanns i Färila där min far föddes u ä 7 dec 1899. En Mickelson lär ska ha stått fadder för min far. Han kan vara en ledtråd i min jakt på min genetiska farfar.
Farmor hette Anna Malmström.
Birgitta

1999-12-10, 15:26
Svar #10

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Birgitta,
den Mickel Mickelsson Huiskainen som diskuterats 21/9 av mig och Lars är född 1687 och kan inte ha något dirket samband med det dopvittne du nämner.

2000-02-13, 11:56
Svar #11

louise Sjöbeck

Hej!
Känner någon till en August Ferdinand Dahl som under 1800-talet drev ett gästgiveri i Färila?
 
Louise

2000-02-15, 08:18
Svar #12

Hans G.Lindberg

HEJ
Jag söker uppgifter om
OLOF LARSSON död på TJÄRNVALL
ca 1702
MVH
Hans-Göran

2000-02-15, 13:26
Svar #13

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Olof Larsson borde vara densamme som återfinns i J H Schaeffers hfl för finnmarken i Hälsingland 1693-94 under Tjärnvall och (fadern) Lars Olofsson med hustru Anna (Eskilsdotter), tillsammans med sin hustru Agnis och barnen Anna och Lars.
 
Kyrkoräkenskaperna ger ytterligare en del uppgifter om familjen:
1701 lämnas testamentspenningar efter Olof Larsson
1696 lämnas testamentspenningar efter Lars Olofsson
1697 lämnas testamentspenningar efter hustrun Anna Eskilsdotter
1679 lämnar Lars Olofsson testamentspenningar efter sin fader sal. Olof Mickelsson
1677 2/2 lämnar Olof Mickelsson testamentspenningar efter sin sal. hustru Margareta.
 
Olof Mickelsson o.h.h. Margareta är också mina anor genom dottern Malin, född 163(6) i Tjärnvall och död 1718 14/9 i Norra Los.

2000-02-17, 00:49
Svar #14

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
När jag läste om Olof Larsson död på Tjärnvall nr 2 mindes jag att jag vid ett tillfälle under slutet av 80-talet var med på en temakväll i Stockholm om Häsingland och att jag då träffade en forskare Erik Wallberg i Nacka. Han gav mig en kopia av en 35 sidig skrift kallad Ett och annat om Tjärnvall av Stig Jonsson i Älvsjö samt en kortfattad utredning om släktena på Tjärnvall och Kårböleskog gjord 1985 av Elsa Tholander i Rönninge.
Stig Jonssons häfte är en beskrivning av livet på de båda gårdarna i Tjärnvall från 1635 och till ca 1870. Källmaterialet utgörs av kyrkböcker, mantalslängder, domböcker, lagfarts- och inteckningsprotokoll, bouppteckningar, skattläggnings- och laga skiftes handlingar samt generalmönstringsrullor. En bild finns från  lantmätaren Olof Tresks karta från 1639 över Kiällwaldh med östra och västra gården.
   
Under Tjärnvall II har Elsa Tholander tagit upp Olof Larsson d 1702 g m Agnes Mickelsdotter, d ca 1725. De skulle ha fått sex barn:
 
Anna, f 1684 och g 1704 m Zachris Persson, flyttade till Hanebo sn 1732 och fick sex barn (sonen Olof f 1715 är min mmmm mmff)
Lars, f 1690 som i sin tur hade en dotter Margta som 1726 begär en del i ett arv efter Agnes Mickelsdotter (Dombok Gvbl Ljusdals tgl, 83:1726)
Margeta, f 1694, d 1719, g 1713 m Per Johansson Korpinen i Ryggskog (1689 - 1727).
Malin, f 1696
Ella, f trol. 1699, piga hos systern Anna
Karin, f tvilling till Ella.
 
Vet någon som forskar på Tjärnvall idag om ovannämnda skrifter finns publicerade?

2000-02-17, 08:54
Svar #15

Hans G.Lindberg

Hej
Jag har lite uppgifter om Tjärnvall på sidan
http://w1.217.telia.com/~u21702078/default.html
du får bläddra lite där.
Där finns också Korpinens släkt.
 
Sedan har jag en skrift på 10 sidor om Tjärnvall
tyvärr vet jag inte vem som skrivit den bla finns där Lantmätare Olof Tresks karta från år 1639.
Samt två sidor personer på tjärnvall från Elsa
Tholander.
Jag kan scanna dem och skicka till dig som *.jpg
filer om du vill
Hälsningar
Hans-Göran

2000-02-17, 10:39
Svar #16

Rune Hansson

Min född 1823 i Högerud Värmland omkom i Färila i maj 1885 under flottning. Han lämnade familjen i Stavnäs Värmland 1871 och hörde aldrig av sig. Min farfar var då 7 år. Känner någon till något om olyckan är jag tacksam för upplysningar och var man kan finna någotomdenna olycka i tidningar eller böcker

2000-02-17, 10:42
Svar #17

Rune Hansson

Tillägg av Rune Hansson. Min farfarsfar som omkom i Färila hette Hans Andersson

2000-02-18, 20:22
Svar #18

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Hans-Göran. Jag tackar för ditt erbjudande. Vi kan ju jämföra och se om dina 10 sidor om Tjärnvall ingår i min skrift som omfattar 35 sidor. Jag förstår att din uppgift om att Agnes Mickelsdotter flyttat till Hanebo och dött där ca 1725 härstammar från Elsa Tholanders uppgifter men i den andra av mig nämnda skriften (sid 5 om Olaga jakt) skall Agnes följt med dottern Anna och hennes make Zachris Persson till Hanebo 1731. Se vidare under Hanebo sn.  / Lars-Erik

2000-02-19, 18:28
Svar #19

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Lars.  Angående din fundering under Hanebo sn varför färilabor flyttat till Hanebo tror jag inte att de är överrepresenterade där i förhållande till andra från socknar på samma avstånd som flyttat in till Hanebo. Vad beträffar de tjärnvallsbor som flyttade ut så kan det ha berott på att det i början av 1700-talet blev svårare att leva bara på det uppodlade svedjemarksområdet, då det var svårt att odla nytt. Det blev ofta tvister mellan tjärnvallsborna och de färilabor som hade sina fäbodvallar intill. Det sägs att tjärnvallsbor dömdes till dryga böter för snatteri. Varje stubbrättighetstorp blev också tvingat att hålla soldat eller del av soldat som blev kostsamt.  
Det sägs t ex att Zachris Persson som flyttade till Hanebo hade ådragit sig åtta års skatteskuld och tvingades sälja sitt torp. Enligt köpebrev sålde han torpet den 29 feb 1732 för 300 daler kopparmynt till bonden Olof Olsson i Storbyn. När Olof försökte sälja torpet vidare gick det inte så bra eftersom man då upptäckte att torpet i själva verket var ett kronotorp och därmed ingen handelsvara. (källa: Ett och annat om Tjärnvall av Stig Jonsson, Älvsjö).

2000-02-20, 12:07
Svar #20

Margareta Nilsson

Jag undrar om det är någon som bland sina anor har bruksskräddaren på Långvinds bruk (Enånger) Peter Fernlund, född 1729 i Yggeby, Färila?, död 1772-06-20 på Långvinds bruk. Peter var (enl. dödnotis) son till soldaten Anders Grönberg ohh. Anna Andersdotter, och blev bruksskräddare 1753.

2000-02-27, 09:17
Svar #21

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Lars Erik och Hans G.  
 
Såg med intresse att ni diskuterade Tjärnvalls-finnarna. Själv stammar jag från Anders Mickelsson f ca 1671, men har inte lagt ner så mycket mer än diverse domboksstudier på det + Färila släktbok, vilken serie man normalt sett inte kan lita så mycket på 1500 och 1600-tals uppgifterna. Har ni kartlagt grenarna själva eller har ni gått på uppgifterna i de utredningar som gjorts i de häften ni diskuterar ?
 
Dessutom såg jag att Hans G hade intresse i Gåssjö, där har jag en hel del uppgifter om det är intressant. Jag har även varit i byn och fotat de gamla gårdarna och härbrena. Finns det även för mig möjlighet att få läsa skrifterna om Tjärnvallen vore det storartat !

2000-02-27, 23:49
Svar #22

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Thomas. Ja ovannämnde Zakris Persson är min mmmm mmfff och till honom har jag letat mig fram den vanliga vägen genom kyrkoarkivalierna kompletterat med mantalslängder. Beträffande skatteskulder och köpebrev så är källan den litteratur jag nämnt i inlägget. Andra syskongrenar till Zakris har jag inte forskat på.
Mvh  Lars-Erik

2000-03-04, 14:20
Svar #23

Bo Casselbrant

Hej Lars-Erik.  
Zakris Persson, som är min mfmf mffff, ska enligt en andrahandsuppgift jag har ha fötts 1685 och varit inflyttad till Tjärnvall från Orsa. Känner du till något om det? Annars kanske det är något Torbjörn Näs kan svara på.

2000-03-04, 23:26
Svar #24

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Bo, jag kan åtminstonde svara att Zackris Persson inte är född i Orsa, tyvärr vet jet inte heller var.

2000-03-05, 02:09
Svar #25

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Hej Bo m fl, jag förmodar att den källa du åsyftar är Sveriges Släktregister [Min Släkt] Färila socken. Enligt denna så var Zacharias Persson född 1685 men med okänd härstammning. Han skall ha inflyttat från Orsa i Kopparbergs län. Uppgifterna bör nog verifieras även genom andra källor innan de kan tas för sanna.
 
Röjds Ett kyrkoarkiv berättar, sid 104, nämner  att kårböleskogs- , ängra och tjärnvallsfinnarna anses ha kommit från Tavastland och inte vara av samma släkte som de som tidigare kommit från Savolax och 1614 fått tillstånd att bebygga trakterna kring Losjön. Finnen Bertil Persson (= Bertil Persson Huiskainen i Södra Los som Lars Lundell nämnt ovan (??))fick kungligt brev att bebygga trakten och 1618 fick finnen Anders Larsson rätt att anlägga ett torp i Los.
 
En annan källa som kan vara värd att studera är Orsa dombok från 1636 där det den 13 dec vid laga tinget omnämns finnar som förlorat sina pass. En Anders Persson på Hamraskogen är född i Loicataivallby i Ruovesi sn. Han nämner att han har en bror Hindrich som bor i Färila i Hälsingland och som har hans pass alltsedan de kom från Finland för 22 år sedan.
Nu är inte jag så bevandrad i Finlands geografi men vore det inte skäl att titta lite mer i Orsa domböcker och kanske bolla över någon fråga till Finland?

2000-03-05, 18:56
Svar #26

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Zacharias Perssons ursprung är okänt för mig ännu, jag har nu också gått igenom J H Schaeffers hfl för finnmarken i Hälsingland 1693-94 utan att finna en enda Zacharias.
Och i Orsas äldsta hfl (AI:2!) som börjar 1685 finns på finnmarken endast tre st Per som får barn under 1680-talet, ingen av dem har någon Zacharias  
Jag har också gått igenom alla mantalslängder för Orsa finnmark fram till 1685 samt läst domböckerna  fram till 1700 och nedtecknat alla mål som rör finnarna. Inte ett spår av någon Zacharias. Faktum är att i min databas med finnar som innehåller drygt 4,000 personer inte finns en enda Zacharias.
 
Hans ursprung måste nog sökas på annat håll.
/Torbjörn/

2000-03-08, 12:49
Svar #27

Birgitta Almqvist

Torbjörn! Right you are, det är ett par sekel mellan herrarna, man kanske din Michelsen är ana till 1800-tals Michelsen? Är detta namn väldigt ovanligt?  
Ärligt talat reagerade jag visset på din uppgift om sekel i ivern att finna ett namn jag vill veta mer om. En får la skärpa till sig.
Birgitta

2000-03-12, 20:12
Svar #28

Sölve Ellingsson

Hej Rune!                                        Den 15 maj 1882 drunknade 4 flottare i Öjeforsen strax norr om Kårböle,Färila.En av dem var min farmors farfar,Elling Andersson från Norge. Dom var anställd av Even Andersson Grinde från Horg församling i Stören. Grinde slog sig först ner i Alsen,sedan flyttade han till Storån mellan Ytterhogdal och Kårböle. Han sysslade med timmer- flottning i Ljusnan tidsvis. Jag hoppas att du fått ett godtagbart svar.

2000-03-16, 19:21
Svar #29

Michael Andersson

Namnet Mickel borgar väl för trolig finsk härstamning? Vet någon någonting om en Brita Mickelsdotter, gift med en bonde Jon Olsson i Stocksbo? Hon kan rimligen vara född allra senast omkring 1647, eftersom hon fick barn 1665.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna