ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosalie...skonerten som försvann!!!  (läst 2384 gånger)

2005-11-30, 20:14
läst 2384 gånger

Johan Westermark

mars stormen 1898 förliste min farmors far och dennes son plus svåger och en besättningsman i havet utanför Hållö/hermanö...kallad tovas unge. Någon som känner till platsen.
Taube skriver om briggen blue bird...båda båtarna påminner om varandra..enligt sägnen gick Rosalie mot en klippa ditlockad av ligister som ville åt vad hon hade i lastutrymmet. dessvärre var hon olastad...lär ha flytit några dygn innan hon sjönk på 8 meter besättningsmännen druknade eller??. Någon som vet och hört talas om henne mer än jag och var i djupet hon ligger? Hon kom ifrån malndal/Norge med destination Västra Näs, sölvesborg. Dåvarande ägare Olof Nilsson, E.Nilsson och Bengt Thörngren sölvesborg...

2018-08-07, 09:02
Svar #1

Utloggad Martin Harnevie

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:56
    • Visa profil
Härmanö ligger mellan Tjörn och Skaftö. Hållö ligger utanför Smögen. Dvs öarna ligger på olika sidor om Gullmarsfjorden och Brofjorden.

Tovas Ungar ligger en bra bit norr om Härmanö. Om du hittar Lysekils hamn på ett sjökort och drar en 255° linje från hamnen så hittar du Tovas Ungar.

Skonerten bör då ligga i närheten av att annat vrak, nämligen Amasis som sänktes av en brittisk U-båt under 2:a världskriget.

Briggen Nymph (som Taubes Blue Bird egentligen handlar om) var en ca 200 tons brigg från Robin Hood's Bay i Yorkshire, alltså inte från West Hartlepool eller Hull som ibland uppgivits.

Vet du mer om skonerten Rosalie och var hon var registrerad? Ibland har skeppsregistrena mer uppgifter angående förlisningar.

2018-08-07, 11:03
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Enligt Sjömanshusets i Sölvesborg påmönstringsliggare var skonerten Rosalie på 99,39 ton och hemmahörande i Sölvesborg med nummer 3 i registret, Den 1 mars 1898 har Olof Nilsson från Västra Näs mönstrat som befälhavare, F. Månsson från Siretorp som styrman och F. Olofsson från Västra Näs som lättmatros. Sjömanshuset i Sölvesborg (K) DIa:27 (1898) Bild 140 / sid 3
Västra Näs ligger i Mjällby i vars död- och begravningsbok alla tre står som drunknade den 25 mars 1898. Mjällby (K) FI:4 (1897-1909) Bild 270 / sid 18

2018-08-07, 11:13
Svar #3

Utloggad Martin Harnevie

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:56
    • Visa profil
Tack!

Kanske värt att höra med dykarklubbarna i Lysekil - som ibland har gått ner till Amasis - om de någon gång har siktat ett annat vrak som skulle kunna vara en skonert på ca 100 ton.

2018-08-07, 19:17
Svar #4

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Ur Svenska Dagbladet 23 och 28 april 1898. Uppgiften att hon inköpts i Mandal kan inte stämma. Besättnningen var ju påmönstrad i Sölvesborg den 1 mars.

2018-08-08, 08:32
Svar #5

Utloggad Martin Harnevie

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:56
    • Visa profil
Underbart!

Detta indikerar att vraket är vid Tova och inte vid Tovas Ungar. Tova ligger ca en distansminut sydöst om Tovas Ungar.

2018-08-08, 17:28
Svar #6

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Det finns en del oklarheter kring detta. I trådstarten står att det var fyra personer ombord, men i mönstringsliggaren nämns bara tre. Vilken skulle den fjärde personen ha varit?


Så har vi datumet för förlisningen. Som dödsdatum anges 25 mars, antagligen för man antagit att hon gick ned i stormen, men hon lämnade Mandal den 16 mars. Då borde hon väl ha hunnit hem till den 25 mars. Lite beroende på väder och vind och vilken rutt man hade valt borde hon väl ha hunnit från Mandal till Bohuskusten på mellan ett och tre dygn.


Sägnen om hur förlisningen gick till får väl betraktas just som en sägen. Om alla ombord drunknade kan man ju inte veta hur det gick till och Tova verkar inte vara något särskilt lämpligt ställe för att hålla på med vrakplundring. Att hon skulle ha flutit i ett dygn efter grundstötningen verkar inte troligt. Då hade man ju haft tid att gå i båten, eller om den hade blivit obrukbar, sända upp nödbloss.

2018-08-09, 13:33
Svar #7

Utloggad Martin Harnevie

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:56
    • Visa profil
Underligt.

I samband med undersökningarna gällande briggen Nymph som förliste vid Sandö, Smögen, ger lokala källor vid hand att förlisningen hände den 26:e augusti 1871.  Men i engelska källor anges 28:e augusti 1871. Eftersom stormen pågick också den 27:e augusti kunde Smögenborna inte segla med den överlevande besättningen till Lysekils Tullkammare förrän den 28:e. Och därmed blev rapporteringen också daterad den 28:e.

Det kan vara något liknande beträffande Rosalie. Rapporteringen daterades kanske den 25:e mars, men den faktiska förlisningen hände några dagar tidigare.

2018-08-09, 20:27
Svar #8

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Vraket hittades ju inte förrän några veckor in i april enligt tidningsklippet ovan, så det kan inte ha rapporterats den 25 mars. I stället är det nog så att man man har fört ihop dessa tre med alla som drunknade i stormen över södra Östersjön och södra Kattegat den 25 mars. Det är sammanlagt 27 döda genom drunkning den 25 mars i Mjällby. Dock var det inte så hårt väder på Skagerak den 25 mars. I Svenska Dagbladet rapporterades vädret på ett antal platser i Norra Europa kl 8 f.m. dagen före. Jag har ställ samman lite uppgifter om de aktuella dagarna. Några dagar saknas för i söndagstidningen var det inga rapporter och den 25 mars (Jungfru Marie bebådelsedag) utkom ingen tidning. Vindstyrkan anges med tal: 0=lugnt, 1=svag vind, 2=laber vind, 3=frisk vind, 4=hård vind, 5=storm, 6=orkan.
Oksøy ligger utanför Kristiansand lite öster om Mandal.

16 mars
Oksøy V 1
Strömstad S 1 snö
Göteborg SSO 2 snö
17 mars
Oksøy --- dimma
Strömstad O 1 dimma
Göteborg SSO 1 dimma
18 mars
Oksøy SV 2 dimma
Strömstad SV 1 dimma
Göteborg S 1 dimma
20 mars
Oksøy V 3
Strömstad NV 3
Göteborg NV 3
21 mars
Oksøy VNV 3
Strömstad NV 3
Göteborg NV 2
22 mars
Oksøy NV 3
Strömstad NNV 2
Göteborg NNV 2
23 mars
Oksøy N 1
Strömstad NO 1
Göteborg VSV 1
25 mars
Oksøy NNO 4 mulet
Strömstad NO 4 halvklart
Göteborg ONO 3 nästan klart
Halmstad ONO 5 klart
Karlshamn NO 5 snö
Så har jag upptäckt att trådstartaren har skrivit om detta tidigare: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=54695.0

Där får man också veta vem den fjärde mannen var. Det var en norrman som hade mönstrat på i Mandal. Det står också att skutan var nyinköpt, så tidningsuppgiften stämde tydligen. Kan det vara så att man har registrerat henne i Sölvesborg och mönstrat tre personer där medan hon låg i Mandal? Hon finns inte i Sölvesborgs mönstringsliggare 1897, vilket också tyder på att hon faktiskt var nyinköpt.


Tillägg: Ja, så var det tydligen. Jag hittade en avmönstring från Rosalie i januari 1898 i Mandals mönstringsjournal. Där står att hon hör hemma i Mandal.

2018-08-10, 20:57
Svar #9

Utloggad Martin Harnevie

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:56
    • Visa profil
Ja det var inte mycket vind. Men det som står under 25 mars skall då tolkas som 24 mars?

25 mars
Oksøy NNO 4 mulet
Strömstad NO 4 halvklart
Göteborg ONO 3 nästan klart
Halmstad ONO 5 klart
Karlshamn NO 5 snö

Måseskär och Tova ligger ungefär i mitten mellan Göteborg och Strömstad. Så det borde väl ha pendlat under dagen mellan kategori 3 och 4, dvs mellan styv bris och kuling. Men här går det på NO-ONO.

I den vinden hade man nog en ganska fin halvvind till slör utmed Bohuskusten. Så det hela verkar mycket besynnerligt, inte minst eftersom de andra dagarna hade lätta vindar.

Med en såpass fin slör är det i det närmaste vindstilla ombord och man kanske tappar koncentrationen.

Jag har ett gammalt sjökort från tidigt 1900-tal. Det visar att Tovas Ungar hade en sydremmare med enkel triangel på den tiden, vilket indikerar norr om grund. Tova hade ingen utmärkning alls.

Kan man ha tagit fel på pricken, gått öster om den, och tagit sikte på Bondens kummel? Ja då går man ju pang på Tova om man inte ser brytningarna i tid.

Har seglat en hel del själv i det området sedan barnsben. Jag är Lysekilare.


2018-08-10, 21:10
Svar #10

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Nej, det är vädret kl 8 den 25:e, d.v.s. ur tidningen den 26:e. Den 25:e var som sagt helgdag och då kom det ingen tidning. Men jag tycker förlisningen bör ha skett tidigare om man lämnade Mandal den 16:e. Man kan ha blivit fördröjd av dimman den 17:e och 18:e, om den nu låg kvar hela dagen, det är ju svårt att veta. Men man bör ändå ha varit vid olycksplatsen flera dagar före den 25:e.

2021-04-06, 20:23
Svar #11

Utloggad Johan westermark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 22:59
    • Visa profil
Hej läst igenom till sista brevet år 2018, o måste säga mkt med intressanta notiser.
Jag har ett datum förlidtningen var 18 mars 1898. Stormen var nyckfull, man hade
Väntat på gott väder så många for ut då  det mojnade. Men för kapten Olof Nilsson var det inte stormen som dräpte besättningen, utan det var kapare som tog dem. En sump bordade skonerten efter att rosalie lockats upp på några grynnor, 5 besättningsmän med kapten Westerberg fr västmsundet i täten beodrade bordning. Då satt all mansksap i masten o väntade på guds hjälp. Så trodde besättningen också. När westerbergs besättningen kom ombord. Gick olof nilsson ned för att tacka men fick kallt stål i kroppen o svarade men.. Så får ni inte göra, handgemäng uppstod, men kaparna dräpte de alla o slängde kropparna överbord. Hur vet vi detta en av besättningsmännen berättade, det på ett fik i fyllan båten plundrades av värde, vissa persedlar slängdes också överbord, 1920 o kom till Olof Nilssons son, men besättningsmannen vägrade berätta inför lag, medskyldig till mord nada. Kapten westerbergs druknade 1904. Det är därför stormen 1898 har så olika datum. Rosalie förliste innan stormen, upptäcktes några veckor vilande på grynnorna under vattnet, således ligger hon vid tovar o inte tovars ungar.  Den 4e besättningsmannen var Einar Kristian Andersen 18 alt 19 år första mönstring o sista med Olof Nilssons Båt Rosalie. Min pappa fick namnen från de 2 som var med båten Normannen Einar, o morbroden Fridolf Nilsson.

2021-04-06, 20:27
Svar #12

Utloggad Johan westermark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 22:59
    • Visa profil
Fel av mig hovnäset var kapten Westerberg ifrån inte Västomsundet
Alltså Hovnäset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna