ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högsby, A1:10 (1839-48) Räfvemålen  (läst 561 gånger)

2010-06-26, 22:45
läst 561 gånger

Utloggad Kim Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-02-21, 17:58
    • Visa profil
Hej, finns det någon som har möjlighet att tyda noteringen i högerkanten gällande Johan Peter Magnusson f 1823-05-02 . Denna notering står i husförhörsboken Högsby A1:10 1938-48 s.111. Han står här i Räfvemålen under Ruda med hans brors Karl Magnussons familj, samt hans far Magnus Jonssons nya familj. Det känns som om jag missar någonting viktigt om jag ej lyckas få svar på detta :-  
Stort TACK för hjälpen. Mvh Kim

2010-06-27, 10:42
Svar #1

Björn Edman

Abs.(el obs.) Johan P Magnuss. 1841 fått betyg till Kalmar att koma i WäxelundervisningsSkolan
Hälsn Björn

2010-06-27, 10:48
Svar #2

Björn-Åke Petersson

Jo du hade nog missat något
 
obs Johan P Magnusson 1841 fått betyg till Kalmar att komma i vexelundervisningsskolan.
 
Under förra häften av 1800-talet bedrevs undervisning med den så kallade Bell-Lancaster metoden
där äldre elever undervisade yngre. Metoden förbjöds i Sverige 1864. Om jag inte minns fel så bedrevs denna undervisning i den så kallade Bernhardinaskolan på Tullskolans gård vid nuvande biblioteket i Kalmar.
 
Det finns säkert mer att läsa på Biblioteket i Kalmar och du kan säkert låna in till annat bibliotek
 
Mycket intressant
 
Från en elev som gått på Tullskolan
 
Björn-Åke
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2010-06-27 10:51)

2010-06-27, 12:11
Svar #3

Utloggad Kim Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-02-21, 17:58
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket! Vad glad jag blev, det hade jag aldrig klarat av själv.  
 
Mycket intressant läsning, växelundervisning har jag aldrig hört talas om, men nu ska jag läsa och lära mig lite mer. Det var ett intressant par som jag stötte på i släkten, hans hustru Johanna Christina var tydligen hittebarn och växte upp hos familjen af Hamren på Berga Säteri utanför Högsby. Kanske det finns en droppe blått blod bland alla mina stolta bondsläktingar!
 
Stort Tack, och en trevlig fortsättning på midsommarhelgen önskar jag dig.  
Jag får ta mig en titt på Tullskolan när jag far till Kalmar nästa gång.  
 
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna