ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt med varandra  (läst 815 gånger)

2009-05-02, 19:02
läst 815 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej. För ett par månader sedan så hittade jag svar på en fundering som jag haft i kanske 15 år. Min mamma var född i Mjällby, Blekinge och min hustrus mamma, min svärmor är född i Gammalstorp, Blekinge och sedan jag började forska har jag trott att jag skulle hitta en gemensam nämnare för min hustru och jag, nu har jag gjort det!  
Det var två bröder; Kjell och Ola Tomasson som föddes omkring sekelskiftet 1700 som är det som knyter oss samman. Min hustru stammar från Kjell och jag från brodern Ola. Det jag tycker är så fascinerande är att 275-280 år senare så möts jag och min blivande hustru i Köping, i gränslandet mellan Bergslagen och Mälardalen. Vi är släkt i 9:e generationen och våra barn är släkt med varandra, både som syskon men även i 10:e generationen.
 
Jag har efter drygt 20 år lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, men det är lika fascinerande varje gång man stöter på intressanta kopplingar mellan personer som man från början inte alls trott ska ha något med varandra att skaffa.
 
//Mvh Jan Hultberg

2009-05-02, 20:28
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Kiell och Olas föräldrar kan det vara Thomas Kiellsson (1647-1708) och hustru Elna?  
 
Min ana på farmors sida är Elna Thomasson (död omkring 1743) och det är uppgifter som jag har fått av en duktig släktforskare i Jämshög.
 
Mvh/Rune

2009-05-02, 21:22
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Rune, det är riktigt. Thomas och Elna är föräldrar till Kjell och Ola. Vi har utifrån din uppgift gemensamma anor så vi kan kanske kalla varandra för trassligar.
 
//Mvh Jan Hultberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna