ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nässjö? Dödbok, GID 1121.28.94600  (läst 658 gånger)

2004-01-27, 11:23
läst 658 gånger

Utloggad Jan Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 10:47
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig att tyda dödsattesten för Nils Andersson f. 1754-03-02, d 1829-02-24.  
Tacksam för all hjälp!
Mvh Janne

2004-01-27, 18:52
Svar #1

Sara Karlsson

Hej Janne!
Jag gör ett försök på denna attest också. Den var dock något svårare än de andra, speciellt med ortsnamnen:
Begrofs d. 1 Marti Nils Andersson ifrån en Backstuga u Nässjö Norrbys eger, gift man, Backstugusittare, fattig, död d. 24 febr: af slag 75 år gl.
Han var född i Nässjö Prästg. af Hemmansbrukaren Anders Nilsson och dess hustru Lisa. Var hemma i sine föräldrars hus till sit 20de år, då han komm bort att tjena vid åckerbruk till sit 36 år, då han gifte sig med Pigan Lena Germundsdotter från Nässjö Prästg. Blef hemmansbrukare i Spexhult och Nässjö Norrby: haft 5 barn, däraf 3 lefva. Enkeman ? år efter sin nämnde hustru som afled 1821, gifte han sig senare gången med Enkan Annika Pehrsdotter ifrån Hunsebergsstugan och utan Barn. Varit någon tid besvårad av slagfluss. Begrofs af Com: Almark.
 
Med vänliga hälsningar
Sara

2004-01-27, 18:54
Svar #2

Sara Karlsson

Rättelse:
Näst sista meningen ska naturligtvis vara Varit någon tid besvärad av slagfluss.
/Sara

2004-01-27, 20:24
Svar #3

Utloggad Jan Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 10:47
    • Visa profil
Sara! Vad skulle jag göra utan dig!
Att hitta uppgifterna börjar jag få bra koll på,
men att tolka dem är alltjämt ett elände.  
Än en gång tack!
Mvh Janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna