ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glasell/glans  (läst 626 gånger)

2003-11-17, 17:38
läst 626 gånger

Camilla Lövgren Glasell

hej!
Jag heter Camilla (glasell) Lövgren. jag är nyss fyllda 24 och har börjat intressera mig för släktforskning. Jag skulle vilja ha reda på lite vart mitt fina släktnamn glasell kommer ifrån?vad jag förstått så är Glans också släkt med mig? min morfar hette göte glasell och kom från varberg och där finns det många släktingar till mig,jag är mer intresserad av att få reda på vart vi kommer ifrån från början? Är det ett svenskt släktnamn?
Tacksam för svar!  
/Camilla
skriv gärna till min mail!
shilan@hotbrev.com

2003-11-29, 08:50
Svar #1

Peter Glasell

Hej, Camilla,
är du dotterdotter till Göte och Astrid? I så fall är vi släkt, jag är sonson till Götes lillebror Torsten, född 1914, död 1995. Deras far hette Frans Hugo Teodor Glasell, född 1874 i Blekinge, död 1947 i Varberg. Han var ju stenhuggare, som du säkert vet. Hans far i sin tur hette Anders Johan Glasell, född 1843 i Färgaryd, Småland, och död 1929 i Varberg. Han var den som ändrade sitt namn till Glasell, någon gång kring sekelskiftet, då han flyttade till Varberg ifrån Blekinge där han jobbade som stenhuggare. Hans far i sin tur hette Sven Johan Andersson Glans, indelt soldat i Färgaryd, levde 1817-1882. Glans är alltså ett soldatnamn från början. Varför han bytte till Glasell har jag aldrig lyckats ta reda på, kanske han ville visa att han var sin egen ???, och kunna skiljas ut från sina syskon. Detta var släkthistorien i grova drag, vi får höras av mer senare.
Mvh, Peter...
PS. Du skulle nog ha lagt efterlysningen under rubriken Landskap/Halland/Varberg i stället. Vad jag vet så är du den enda släktingen som bor i Hälsingland. Själv bor jag i Stockholm. DS.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna