ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marknader  (läst 744 gånger)

2004-05-27, 15:40
läst 744 gånger

Sonja Larsson

I gamla almanackor (från 1910-1920) finns angivet var marknader hölls det aktuella året. De flesta hölls i länen söderut, några långt norrut, Kalix och Jockmock t. ex. Nog måste det väl ha hållits marknader i Hälsingland, Gästrikland, Dalarna eller Uppland också? Har någon kännedom om det, vill jag gärna ta del av detta, gärna lästips om det finns att tillgå. Intressantast för min del är åren 1912 och 1913.
Tacksam för svar.
Sonja Larsson

2004-05-27, 18:18
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Rättvik har haft marknad sedan 1891, läs mer  här.
Städer som har haft stora marknader i äldre tider är t.ex. Hedemora, Västerås och Uppsala som haft marknader sedan urminnes tider. Vad jag har förstått så har dessa marknader legat nere och sedan återupplivats under senare delen av 1900-talet. Om de fortfarande hölls kring 1910-talet vet jag tyvärr inte.  
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2004-05-27, 20:58
Svar #2

Sonja Larsson

Lars Erik!
Tack så mycket för det snabba svaret. Rättvik passar bra för det arbete jag håller på med.
Mvh Sonja Larsson

2004-05-27, 22:00
Svar #3

Eva Leksell

Länsmuseerna borde kunna ge besked om vilka marknader som funnits i deras område.

2005-02-10, 22:37
Svar #4

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Marknader i Hälsingland är bl.a. Hudiksvalls marknad som förut var stationerad till Kotorget men numer på Glysisvallen. Marknad finns även i Järvsö, julmarknad finns i Hassela. Marknaden i Hassela strax före jul är nog av nyare slag men Hassela var tidigare i historien en knutpunkt för närliggande socknarna både i Hälsingland och de angränsande socknarna i Medelpad, bl.a. Attmar, Torp och Stöde när det gällde handel och marknader.  
 
 
 
M.v.h. Erik Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna