ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ny här..hur gör jag??  (läst 922 gånger)

2003-02-18, 08:59
läst 922 gånger

Jessica Johansson

Har aldrig hållt på med släktforsning så jag vet inte alls hur man gör!
Vart kan man söka på internet efter släkt i Bollnäs? Måste jag sitta vid en skärm på biblioteket?
 
Tacksam för svar!

2003-02-18, 18:29
Svar #1

Malin Lyktberg

Hej Jessica!
Det finns ju många vägar att gå, som ny.
Själv började jag för dryga 10 år sedan, då var det till att kontakta pastorsämbetena/expeditionerna brevledes eller per telefon eller med ett besök.
Man kan ju få mkt. hjälp via internet, men att förlita sig på att kunna släktforska så enbart, kan man glömma.
Det bästa är ju att gå till biblioteket, låna böcker och kolla på microkort i microläsare (Fråga bibliotekspersonalen om hjälp).
Sedan de som inte finns på microkort på ditt bibliotek kan du beställa ifrån SVAR.(Finns på nätet:www.svar.ra.se eller beställas från SVAR på biblioteket.
Personligen, hade jag mkt. hjälp utav Arkions husförhörslängder, som man kan söka i. (De första delarna i släkten, längderna en del från 1870, men de flesta är över åren 1890 och även 1900. Det kostar tror jag, omkr. 600 kr. för ett år,att ha fritt och obegränsad tillgång till Arkions baser- det kan låta mkt. men jag tycker att det har varit värt det!
Sedan finns ju:  
www.familysearch.org  
-som är gratis att söka i, fast uppgifterna bör du dubbelkolla på microkort!!!
Det finns många vägar, jag har nämnt några här...hoppas det hjälper en liten bit på vägen.
Sedan finns ju detta forum, dit man kan vända sig med frågor...när man kört fast...
 
LYCKA TILL!
 
Vänligen; Malin

2003-02-18, 19:13
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jessica
Något som är jätteviktigt! - Börja med att intervjua alla gamla släktingar ocn samla på dig så många foton som du kan.
Lycka till
Stig

2003-02-18, 22:17
Svar #3

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Ett annat tips Jessica:  
när du hittar information så kom ihåg att anteckna var du hittade det eller vem du fick det ifrån. Med andra ord; notera källan. Hittar du det i mikrokort så skriver du upp kortets beteckning, vilket kort (det finns oftast flera kort i en volym som det heter) och vilken sida. Ett mikrokort är fyllt av avfotograferade sidor ur kyrkböcker och det är det sidnumret du skriver upp. Om man gör det till en vana så kommer man att tacka sej själv längre fram - det kan ju hända att man vill gå tillbaka och kolla en uppgift igen.  
Gå en kurs i släktforskning är mitt andra råd så att du får lära dej att söka på rätt sätt och på rätta ställen. Men börja gärna med att prata med dina gamla släktingar som Stig föreslår.  
Det är jättekul att släktforska och man vet aldrig vad det leder till. Jag har hållit på sen 1990 och blir aldrig less även om forskande går i vågor. Man kan hitta släktingar som man inte vetat om och man kan knyta kontakter både i Sverige och utomlands.  
Lycka till!
Hälsningar/Gunnell

2003-02-18, 22:40
Svar #4

Essan Gradhman

Hejsan nybörjare!
Eftersom det är ganska sent på säsongen för att börja i en släktforskarcirkel föreslår jag att du istället går till biblioteket och lånar Elisabeth Thorsells och Ulf Schenkmanis bok om släktforskning. Den är instruktiv, lättläst och den är en idealisk bok för en nybörjare! Mer avancerad är kanske Släktforska steg för steg, men den förstnämnda boken tycker jag är att föredra för en total novis inom forskningen.
Lycka till!

2003-02-19, 11:48
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jessica!
Jag gjorde misstagen att inte                  
*anteckna alla mina källor  
*att inte skaffa ett släktforskningsprogram(finns några att ta hem via nätet gratis), där man kan lägga in alla anor man hittar, istället för att som jag skriva upp allt i vanliga block  
Dom här sakerna får jag lida för nu.  
   
*sedan vill jag också trycka för att skaffa litteratur (typ den som Essan nämner)hur man ska gå till väga när man släktforskar och för att hitta dom rätta källorna.
*sedan om man forskar via nätet eller får info.av andra forskare skulle jag kontrollera alla uppgifter via ursprungskällorna.
*själv tycker jag att det är ett bra sätt att forska via nätet och att få uppgifter av andra anser kan vara en bra början eller om man kört fast. Själv fick jag mycket hjälp av ett par forskare i början, visst jag var jätteglad för alla uppgifterna ur kyrkoböckerna, men nu ångrar jag mig lite för jag har ju missat en del av detektivarbetet att själv hitta och titta i kyrkoböcker, vilket är så spännande.  
*anbytarforum och Rötter har ju många tips för nybörjare, så det är bara att fråga på.
*sedan finns det ju nuförtiden kyrkoböcker på nätet bl.a Genline(orginalböcker) och om man forskar i Finland finns ju HisKi(avskrivna böcker)+ ett flertal andra.
 
Lycka till och mycket nöje!
Med vänliga hälsningar Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna