ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svedjefinnar  (läst 2392 gånger)

1999-04-18, 19:41
läst 2392 gånger

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Alla forskare i ämnet Svedjefinnar!
Nog vore det på sin plats att svedjefinnarnas historia också fick sin plats i detta utmärkta forum. Denna diskussion skulle kunna vara ett allmänt ämne, men jag gör ett försök att börja landskapsvis, eftersom mitt syfte är att hitta information kring specifika individer.
Ett område som är speciellt intressant är t ex Hassela socken. Det skulle vara intressant om någon har lyckats grundforska fram något utöver det som är känt från litteraturen, dvs Gothe m fl, om de första finnarna som kom till Hassela. Kan vi t ex utgå från att den något osäkra uppgiften om att de första Kölsjöfinnarna skulle ha haft familjenamnet Tarvainen? Jag skulle också vilja borra djupare i hur de var släkt med finnarna i Medelpadssocknarna Torp, Borgsjö och Stöde. Kölsjöfinnarna och Stormörtsjöfinnarna ska ju ha varit släkt (kusiner).
Finns det någon som hittat mer information än det kyrkböckerna och Gothe kan redovisa?

1999-04-19, 17:33
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Det finns gott om information i domböckerna, vilket även Gothe haft som sin främsta källa. Om jag inte missminner mig så omnämns Köljsöfinnarna även i den bok om finnarna i Ångermanland som Gothe har skrivit. Detta beroende på de strövtåg som de gjorde (jaktturer) och de bodde då hos släktingar och bekanta. Naturligtvis råkade de i klammeri med rättvisan..........
Varifrån kommer Tarviainen-uppgiften från ?

1999-04-19, 23:40
Svar #2

Monica Johansson

Jag svarar på det här, inte därför att jag har något att tillföra grundforskningen om svedjefinnar, utan att jag ser/förstår att det saknas kunskap. Grundforskningen, i den mån som arkivalierna har kunnat tolkas, har gjorts utifrån de idéologier som har befunnits mest lämpade i den tidsanda när tolkningen gjorts. Att vara släktforskare har för mig inneburit att för varje generation tränga in i det samhälle som den generationen har levat i. Så jag jagar inte generationer.... jag stannar till.
1. Fataburen 1981 (Nordiska Museets Årsbok) samlas allt om var ifrån vi kom.
2. Finntorparna i Mången. Av Per Jonsson. Malmö 1989.
3. Till sist: Rolf Edbergs: De glittrande vattnens land. Bra Böcker 1980. Författarens sista ord är: De glittrande vattnens land skulle kunna vara vilken som helst nordisk provins.  
Mvh, Monica

1999-04-20, 19:37
Svar #3

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Tarvainen.
Gothe skriver i Hasselafinnarna sid 204-205 om Per Andersson i Kölsjön att han och de fyra sönerna, enligt Hazelius, skall ha kommit från Tennhosea och Tarvaesia byar i Mordoniemi socken i Savolax. Gothe kommenterar att detta inte är bynamn utan pluralis-partitivformen på släktnamnen Tenhonen eller Tenhunen, samt Tarffuainen (Tarvainen)... Gothe rättar även skrivningen av sockennamnet Mordoniemi till Murtoniemi, vilken än idag (Gothes tid) finns i det gamla Rautalampiområdet.
Namnet förekommer också flitigt i Värmland (Fryksände), där skrivningen i domböcker och kyrkböcker är olika varianter, t ex Tarven, Tarffuen, Tarvainen etc

2000-11-22, 00:50
Svar #4

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet vem som bodde på Finnänget
mellan sjöarna Grannäset och St. Öjungen i Alfta-Bollnäs socknar
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2000-11-22, 21:39
Svar #5

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har Du varit i kontakt med Finnskogsmus?et i Alfta? Där finns mycket information om skogsfinnar i södra Hälsinglands finnbygder, som det här handlar om.  
E-post: finnskogsmuseet@swipnet.se
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna