ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmogemålare i Hälsingland under 1800-talet  (läst 2241 gånger)

2002-09-27, 11:25
läst 2241 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hälsingland är ett landskap som är känt för stora gårdar och vackra inredningsmålade rum. Det mesta av detta tillkom - till mångas förvåning - först kring 1800-talets mitt (ungefär 1830-1870). Det var först då hälsingarna byggde en andra våning och försåg sina herrstugor och salar med vackra målningar.  
 
Forskningen kring denna är mycket liten. Jag är främst intresserad av måleriet, inredningsmåleriet, som till stor del utfördes av kringvandrande dalmålare. Men den stora mängd målade inredningar som finns och variationen i materialet meddelar att det måste ha funnits många idag okända målare, troligen också sådana bosatta i Hälsingland. Kanske till och med dalmålarna skrev sig i Hälsingland när de var här och målade?
 
Jag undrar om någon lagt märke till en eller flera målare i husförhörslängderna för Hälsingland vid denna tid. Detta kan även vara intressant genealogiskt sett - det verkar som om måleri till stor del var en släktangelägenhet mera än ett kall.

2002-09-28, 05:19
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I en liten skrift om Hälsingegårdar som jag hittade i somras under en genomresa i Hälsingland, berättas om Jonas Hertman f 1755 och hans hustru Lisa Jonsdotter f 1758. De var bosatta i Norrborn Bollnäs sn och fick sex barn, tre döttrar och tre söner vartannat år under 1870-talet. I skriften står att den muntliga traditionen i Voxnadalen berättar att Jonas Hertman drog omkring med sitt målarskrin och sin fru och målade i gårdarna. Han målade i Bollnäs, Alfta, Ovanåker, Rengsjö, Trönö och Mo socknar. Tvillingsönerna Jonas och Anders bidrog också till familjens goda rykte som målare i socknen.
Enl. skriften heter Jonas Hertmans far Anders Hertman bördig från Herte och hans mor Brita Nilsdotter från Hertsjö.
Jonas Hertman var även en skicklig urmakare och han snickrade och målade klockfodral. Han målade egna kompositioner eller efter bilder han medförde som förlagor. Färgerna är mustiga och motiven var både profana som religiösa.
 
Ett par andra kända målare i Forsa sn var enl. samma skrift den s.k. Rosenmålaren Jöns Månsson 1767-1847 i Böle och Jonas Lust 1794-1845 i Nansta.  
 
Utan att mera känna till dessa målare blir man imponerad av deras vackra målerier som finns bevarade i många Hälsingegårdar.  
 
Mvh Anita

2003-05-01, 23:54
Svar #2

Fredrik Rundgren

Väldigt intressant läsning.
Jag är född och uppväxt i Forsa sn med målare i släkten. Jag hade aldrig hört talas om dessa namn tidigare vad jag kan påminna mig. Inte heller visste jag att det funnits kända målare i Forsa. Rosenmålaren låter i och för sig bekant. Har ni några boktips eller liknande där man kan läsa mer om dessa målare och Hälsingemålare i allmänhet.

2003-05-02, 00:29
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Fredrik!
 
Om de ovannämnda kända storsnickarna och målarna i Forsa Jöns Månsson (1767-1847) och Jonas Lust (1794-1845) kan du läsa i M B Andersson: Allmogemålaren Anders Ädel (Stockholm 2000) främst sid. 147f.  
 
Tyvärr är litteraturen om Hälsinglands allmogekonst mycket knapphändig i förhållande till det material som föreligger, om man jämför med litteratur om sydsvenska bonadsmålningar och dalmålningar.  
 
Anderssons avhandling är den senast utkomna, och förutom att behandla just Anders Ädel sammanfattar den hälsingskt allmogemålari på ett bra sätt. Boken var med på bokrean - kanske går det att få tag på den fortfarande?  
 
Vidare kan rekomenderas:
H Mickelsson: Förstukvistar i Hälsingland. Färila 1995.  
H Mickelsson o I Svensson: Hälsingemålningar. Stockholm 1968.

2003-05-02, 21:50
Svar #4

Lars Göran Larsson

Mickelsson/Svensson har också givit ut en mycket trevlig bok kallad Friargåvor - och annat grant.
Det är LT Förlag som publicerat även detta verk (1977).
Kan nämnas att Ingemar Svensson var landsantikavarie i Gävleborg.

2003-10-30, 21:21
Svar #5

Sonja Larsson

Lars Nylander!
Läser om ditt intresse för hälsingemålare. Vill berätta att vi i Hanebo har hittat några takmålningar i olika gårdar. Dessa är utförda av målaren Per Johansson, Hälla, Kilafors. Han var född 1861, så de är ganska sena. I hembygdsföreningens tidning Hanebo Jul i fjol, 2002, skriver vi lite om Per och visar hans målningar. I årets Hanebo Jul kommer en till takmålning som också kan vara gjord av Per, men lika gärna av någon annan. Gårdens nuvarande ägare visste inte, inte de i en äldre generation, som fanns att fråga heller.
Hälsningar Sonja Larsson

2005-06-30, 23:08
Svar #6

Anja Ädel

Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om Allmogemålaren Anders Ädels söner. Min farfars far hette nämligen Anders Ädel och kommer ifrån Ljusdal.
Hälsningar Anja

2005-07-01, 13:16
Svar #7

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna