ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmogemålaren E Ericsson, verksam i Bollnäs o Mo 1856  (läst 329 gånger)

2001-11-20, 23:19
läst 329 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag skriver en C-uppsats i konstvetenskap vid Uppsala universitet om en allmogemålare verksam vid 1800-talets mitt i södra Hälsingland. Inredningsmåleri i fyra gårdar i Mo och Bollnäs kan stilistiskt föras samman. En inredning är daterad 1856, en annan 1866. Inredningen från 1856 innehåller även en signatur, som lyder E.Ericsson.  
 
Jag undrar om något stött på denne E. Ericsson i något kyrkboksmaterial. Han bör ha varit bosatt i södra Hälsingland, eftersom han har målat där. Men han var troligen ingen infödd hälsing, eftersom en sådan bör ha hetat Ersson och inte Ericsson. Alternativt var han en hälsing som utbildat sig söderut och där insipierats till att ändra sitt namn til Ericsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna