ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alversta, Jättendal  (läst 1018 gånger)

2000-04-04, 16:51
läst 1018 gånger

Monica Fogelqvist

Hejsan alla hälsingeforskare,
Jag tänkte be om hjälp med en gammal herre i min släkt. Han dök upp i Brunflo i Jämtland, där han verkade som sockenpräst mellan 1548-72. Men han antas ha varit från Hälsingland eftersom han år 1551 begärde att få byta till sig ett kyrkogods i Brunflo, ”mot en honom tillhörig gård i Alfversta uti Jättendal i Helsingland”. Mannen det handlar om hette Anders Petri, och nu undrar jag ju om det finns någon möjlighet att hitta igen gården det handlar om, och om man där finner släkt till Anders? Jag har ju ingen aning om vad ”Alfversta” och ”Jättendal” är för ställen, är det stora byar eller områden? Finns det någon som kan bringa lite ljus i mitt mörker, det kanske finns någon som gårds- eller byforskat på nämnda ställen?
Jag blir mycket tacksam för alla tips!
Monica

2000-04-05, 09:47
Svar #1

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Jättendal ligger i Nordanstigs kommun, Gävleborgs kommun. 5,6 km NNO om Harmånger.
Jan

2000-04-05, 18:03
Svar #2

Monica Fogelqvist

Jan!
Tack så mycket för tipset!
Monica

2000-04-06, 21:17
Svar #3

Per Kinneryd

Hej Monica
Det Alfversta du talar om borde rimligen vara identiskt med dagens Älvsta, och Anders Petri alltså stamfadern för den jämtländska prästsläkten Drake. Thomas Sverker har skickat ett brev i vilket gården och syskonen nämns. Tyvärr har jag inte tillgång till mina papper nu, menjag kanske kan återkomma.
MVH
Per

2000-04-07, 21:28
Svar #4

Monica Fogelqvist

Hej Per,
Det var huvudet på spiken, det! Visst var det kyrkoherde Drake, det handlade om, och jag är fruktansvärt nyfiken på vad det kan vara för uppgifter du har! Jag har aldrig forskat i Hälsingland och känner inte trakterna alls, så jag är jättetacksam för alla uppgifter jag får.
På återhörande
Monica

2000-04-09, 16:22
Svar #5

Per Kinneryd

Hej Monica!
Utöver herdaminnet och Hasselbergs supplement innehåller Jämtland och Häjedalens historia (Ahnlund,Bromé) och Edvard Bulls Jemtland og Norge en del om Drakarna.I Heimbygdas årskrift Fornvårdaren nr. III kan man bl. a. läsa om Karl XI och hans jämtlandsresa och besök hos Olof Pedersen Drakes son Henrik i Hede. Jag tror att årsboken Jämten och Lings Brunflobok kan innehålla en del. Svenskt Biografiskt Lexikon har en artikel.  
Om den minst sagt oroliga tiden kan man läsa i Steckzéns Striden om Jämtland, den ger också en viktig bakgrund till prostens agerande i samband med Jämtlands försvenskning.
Om Olofs hustru och hennes anor kan man läsa i Kåre Hunnes artikel i Nord-Tröndelag Historielag årsbok 1970 (Hr. Roald Andersens annalistiska opptegnelser i kalendariet i et eksemplar av Missale Nidarosiense fra Ytteröy, den finns bl.a. i Nordiska Muséets bibliotek). Den kan vara lite svårare att få tag i och om du inte har möjlighet kan jag lägga ut lägga ut de viktigaste uppgifterna här på Rötter men då föreslår jag att vi flyttar till övriga släkter.
M.V.H.  
Per

2000-04-11, 10:40
Svar #6

Monica Fogelqvist

Hej igen Per, och tusen tack för informationen! Jag har varit på vårat lilla bibliotek och beställt böckerna om Drake, men om du har möjlighet att lägga ut uppgifter om Anne Roaldsdotter och hennes familj, skulle jag vara tacksam! Och gör det då i så fall under Drake på övriga släkter. Vad var det förresten för brev du nämnde i ditt förra inlägg? Finns det med i de böcker du tipsade om?
MVH
Monica

2000-04-12, 21:55
Svar #7

Per Kinneryd

Hej Monica
Jag antar att du i såfall också räknar landprosten Erik Andersson i Oviken bland dina anor. Även om honom kan du läsa i böckerna jag nämnde ovan.
Lägg märke till att Hasselberg skriver Ehuru inte intet säkert belägg (....)men troligen angående efterföljarens härkomst. Kanske bygger han sitt antagande endast på de fyra generationerna präster i Anders von Drakes adelskapsansökan. Det framgår tyvärr inte.
Brevet jag syftade på var från Thomas Sverker och var ett utdrag ur Stockholms stads tänkeböcker.De finns publicerade.Jag vill minnas att där nämndes Älvsta och några där boende. Jag återkommer som sagt om det och om Drakesläktens norska möderne.
M.V.H
Per

2000-04-13, 19:20
Svar #8

Monica Fogelqvist

Per! Jo jag har även den herren i mina anor. Tack så mycket för uppgifter om litteratur, jag ligger på damerna på biblioteket om än den ena än den andra boken, och så småningom börjar de väl dyka upp!
MVH
Monica

2001-09-16, 17:22
Svar #9

Peter Andersson

Lode i Jättendal.  
Jag söker kontakter kring en kyrkoherde vid namn Lode som lär ha verkat i Jättendel runt 1750-1800. Är det någon som kan bistå med lite hjälp på vägen skulle jag vara tacksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna