ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför Svarta Led?  (läst 922 gånger)

2003-10-01, 00:34
läst 922 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
En arbetskompis till mig har börjat forska efter  
hur idrottsplatsen i Sölvesborg, Svarta Led,  
har fått sitt namn. Då vi inte kunnat finna några  
svar i de vanliga källorna så vänder jag mig  
nu till mina släktforskarvänner i Blekinge.  
Finns det någon som kan tala om varifrån  
namnet kommer och varför den delvis  
kulturminnesmärkta Idrottsplatsen fått detta  
namn?

2003-12-07, 01:00
Svar #1

Klas Palmqvist

Enligt uppgifter från folk på Listerlandet är led  
ett gammalt ord för grind. Det ska alltså ha  
funnits en svart grind på platsen en gång i  
tiden.

2003-12-07, 08:57
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Orden betyder ju olika i olika delar av landet. Från min hemtrakt var ett led (le)inte en grind utan tre kanske fyra granslanor (troen= samma som i höhässjorna). Fördes mellan 2 stolpar med band på lämpliga avstånd mellan varann, så troan gick liksom genom ett stort hål. Man förde en och en troe åt sidan och öppna på så sätt. Man kunde bara ta den översta om man ville och då kom kvinnornas kjolar över lättare. Skulle man köra genom fick man föra allihop åt sidan.
En grind öppnade alltid vägen helt. Satt fast i ena änden på gångjärn, som kunde vara snodda vidjor ibland.
 
Det där Svarta Led  verkar på mej som det skulle vara före den tid som grindar började användas. Men jag bor ju i den andra ändan av landet.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna