ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarnet Hildur Maria  (läst 788 gånger)

2011-03-06, 22:07
läst 788 gånger

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag har en gammal text som jag behöver hjälp med att tyda. Jag förstår huvudbudskapet men inte riktigt alla ord, speciellt inte vilken sjukdom barnet lider av och det är bland det mest intressanta.

2011-03-06, 22:16
Svar #1

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Närbild på sjukdomsordet:

2011-03-06, 22:30
Svar #2

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
furunculosis, furunkulos, en infektion i hudens hårsäckar som kan ge värk, ömhet och feber. Det är en bakterieinfektion och innan penicillinet fanns kunde den nog bli allvarlig. Drabbar vissa individer, men man vet inte säkert varför just de är drabbade.

2011-03-06, 22:37
Svar #3

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Oj, det har jag aldrig hört talas om! Intressant! Antar att det hade med de usla levnadsförhållandena att göra? Kan du tyda resten också? Ungefär så här tror jag att det står:
 
Hos Hälsovårdsnämnden har hustru Maria Charlotta Lindblom anmält att hon i sin vård har fosterbarnet Hildur Maria född 12/6 1903 som emellertid . bostad vilket utgöres av en förfallen stor före detta verkstadslokal är i hög grad osund och barnet som lider av furunculosis såväl på grund härav som så . god skötsel är . . därför all omsorgsfull skötsel är behövlig för att barnet skall kunna . åt livet anser . kretsinspektören det var nödvändigt att åt. vård varför . hemställer om icke barnet . omhändertagits av fattigvården. Barnets moder som arbetar vid Stora Bryggeriet har trots upprepade uppmaningar härtill ej skaffat barnet annan vård. Modern innehar tjänst hos handlanden Rost lön 10 kr/mån. Hon får lyfta 10 kr i vård av barnafaders avlöning. Barnet . den 11/9 1903 till extra vård å barn. av fattigvårdsinspektören.  
. att förfara från den 11/9 till den 1/11 1903 för Hildur Maria i och för hennes extra vård å Barnhuset modern kallas till fattigvårdsinspektören.

2011-03-06, 23:20
Svar #4

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hos Hälsovårdsnämnden har hustru Maria Charlotta Lindblom anmält att hon i sin vård har fosterbarnet Hildur Maria född 12/6 1903 som emellertid hustru Lms bostad vilket utgöres av en förfallen stor före detta verkstadslokal är i hög grad osund och barnet som lider av furunculosis såväl på grund härav som på mindre god skötsel är mycket klent hvarföre en omsorgsfull skötsel är behövlig för att barnet skall kunna bevaras åt livet anser Sundhetsinspektören det vara nödvändigt att åt detsamma beredes annan vård varför han hemställer om icke barnet kunde omhändertagas av fattigvården. Barnets moder som arbetar vid Stora Bryggeriet har trots upprepade uppmaningar härtill ej skaffat barnet annan vård. Modern innehar tjänst hos handlanden Rostander lön 10 kr/mån. Hon får lyfta 10 kr i vård av barnafaders avlöning. Barnet rem.[miteras] den 11/9 1903 till extra vård å barnhuset av fattigvårdsinspektören.  
. att förfara från den 11/9 till den 1/11 1903 för Hildur Maria i och för hennes extra vård å Barnhuset modern kallas till fattigvårdsinspektören.
 
(Meddelandet ändrat av frost 2011-03-06 23:28)

2011-03-07, 11:28
Svar #5

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Tusen tack, Lennart! Nu förstår jag varför Hildur omhändertogs. Stackars barn!
 
Jag har en uppföljningsrapport också:

 
. hemställer, att barnet Hildur Maria fortfarande måtte få vårdas å Barnhuset till d ¼ 04, enär . verkställda . modern icke kunnat anträffas.
. Att förfara från d 1/1 till d 1/4 04 för Hildur Maria i och för hennes extra vård å Barnhuset. Mot fattigvårds.
.af rem. . fattigvårds. är frisk och arbetsför. Hon har anställning i köket hos Klara Bäckström, som är innehafvarinna af kaféet i No 16 Norr. Så snart barnet tillfrisknat, ämnar hon afhämta detsamma och utackordera det i privat familj.
 
Hildur Maria, f. d 12/6 03, . till Hälsovårds. om läkarebetyg för barnet . avskaffas.
Hustru Hulda Persson, Fridhemsg no 5 som är fostermoder till barnet Hildur Maria, begär understöd för detsamma, . moderns vistelseort är okänd. . af d 22/9 04. Modern hade utlofvat 20 kr i . för barnets vård, men hvar ingenting betalt. Fosterföräldrarne ej längre . barnet för . Barnafadern har ej lämnat något bidrag. . hemställer om 10 sek i mån till d 1/2 05.
 
(Meddelandet ändrat av trinity 2011-03-07 11:40)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna