ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas Olai Arbroensis, kh i Hogdal  (läst 2091 gånger)

1999-03-11, 20:40
läst 2091 gånger

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Söker uppgifter om Andreas Olai Arbroensis, kyrkoherde i Hogdal 1669-1681, han uppges i L Bygdén, Härnösands Stifts Herdaminne del 4 s 309-310 vara född i Svedens by, Arbrå socken.
Jag har sökt, men inte kunnat finna någon by Sveden i Arbrå socken. I grannsocknen Enånger redovisas en gård under Långvind med det namnet, även i närbelägna Segerstad sn förekommer en by Sveden. Är det från någon av dessa socknar han kommer?
Hans syster Karin är gift i Söderhamn med gevärssmeden Olof Olofsson Stålhammar (se efterlysning under Söderhamn)
Alla uppgifter om dessa personer är av intresse.
/Torbjörn/

1999-03-12, 20:20
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Den Svedenby som ligger närmast är nog den i Segersta (inte Segerstad) socken. Denna by har tre stamhemman och ligger i socknens västra del invid Ljusnan. Sveden i Långvind är väl bara ett gårdsnamn om inte jag minns fel (dessutom är det flera mil skog och berg mellan Arbrå och Enånger).

1999-03-13, 11:40
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Tack för tipset Lars,
Det är inte så lätt när man bara har en karta till hjälp, och man inte är orienterad i trakten.
Vad jag dock inte kan förstå är varför han kallar sig Arbroensis, om han är född i Segersta?
 
Finns det någon där ute som forskat i Segersta och dess 1600-tals historia?
/Torbjörn/

1999-03-13, 22:20
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag har forskat i Segersta sockens 1600-talshistoria. Patronymikonet Olof är dock otillräckligt för att göra en identifiering.  
Men det faktum att han kallar sig Arbroensis bör dock fastställa att han bör vara från Arbrå - jag tror att Bygdén kan ha blandat ihop bynamnen. Han skriver inget om något uppburet arv eller så? I sådant fall skulle man kunna kontrollera med domboken.  
Jag vet att en man har gjort stora forskningar om Överhogdals äldre historia, men minns inte hans namn. Skall ta reda på det - han kanske har svar på frågan.

1999-04-06, 08:43
Svar #4

Frans Järnankar

Meddelande angående Arbroensis följer senare.
 
Frans

1999-04-09, 12:38
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Hej Frans,
Kom precis hem från en vecka i fjällen, ser med spänning fram mot den information du har.
/Torbjörn/

1999-04-10, 11:25
Svar #6

Frans Järnankar

Hej alla intresserade.
För ett antal år sedan dokumenterade jag bland annat bosättningarna i Överhogdal, Elfros, Ytterhogdal etc. Dokumentationen omfattar i vissa fall tiden från och med 1540-talet och fram till våra dagar. En plats i dokumentationen har givetvis också den finska invandringen i äldre tid
Då det gäller gamle kyrkoherden Andreas Olai, även kallad Svedin eller även Arbroensis, finns en del intressanta uppgifter.
Hans änka Margareta blev t. ex. omgift med bokhållaren Lorenz Backman i Sveg och bodde senare vid det vid det laget nystartade Ljusnedals Bruk i västra Härjedalen. Om detta finns ytterligare uppgifter i boken Gruvarbetare, torpare och bruksfolk som jag skrev 1987.
Hälsningar Frans.

2001-01-08, 01:55
Svar #7

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Torbjörn!
Arbroensis är en av mina anor. Han var bl a huspredikant hos Fabian Berndes o kaplan hos svärfadern Erik Tollstadius (präst i Harg).
Fadern hette Olof Andersson och var bonde i Sveden eller Fornby (Forneby?) 1 i Arbrå s:n 1635-46. Född ca 1577, levde 1640.

2003-05-11, 19:24
Svar #8

Utloggad Jan Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2010-05-23, 13:09
    • Visa profil
I Min Släkt, Arbrå (1Fsex) nämns Nils Olofsson, född omkring 1625, som möjlig son till bonden Olof Andersson i Forneby 1, Arbrå.
 
Nils har sönerna Olof och Anders Nilsson.
 
Anders Nilssons hustru heter Sigrid Jonsdotter.
 
Är Nils Olofsson bror till Andreas Arbroensis?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna