ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovförsamlingen CI:4 (1766-1818) Bild 27 / sid 41  (läst 1012 gånger)

2013-03-19, 13:45
läst 1012 gånger

Odd Bengt Valleryd

Hej, kan någon lista ut vad min ana har för titel/yrke?

Jag stirrar o stirrar...men södagsroddare gav väl små inkomster...
 
TACK

2013-03-19, 15:31
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Bättre upp! furste(liga) Ko(c)ken
 
Vad han lagade till för gott, tro...?
 
Hälsningar
Irene
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2013-03-19 15:32)

2013-03-19, 16:01
Svar #2

Odd Bengt Valleryd

Oops...inget arv...jag har just värmt ärtsoppa i plastkorv från ICA, han kunde nog mer hoppas jag.  
Tror du att det betyder första/1a eller fursteliga som i duktiga ?
Jag kämpar sedan länge med att hitta mer om denna man. Jag har i dag köpt mig ett kvartal SVAR men ännu inte hittat honom, men kämpar vidare
Tack Irene

2013-03-19, 17:43
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Fursteliga, alltså på modern svenska: furstliga.
 
Lycka till med forskningen om din intressanta ana!
 
Hälsningar
Irene
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2013-03-19 17:44)

2013-03-20, 12:23
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Det är lite intressant att han kallas just furstlig kock, Jämför t.ex. på samma sida (CI:4, s. 41) där man finner en K: lakej, alltså kunglig lakej, och på efterföljande sida finns en kunglig hovsekreterare. På samma sida finns dock Kocken wid furstel. stat.
 
Jag har fotograferat lite handlingar från Inkvarteringskommissionen i Stockholm, där min förfaders bror Michael Dahlman var bokhållare under slutet av 1700-talet. Kommissionen ordnade fram bostäder åt personer i Stockholm, såsom militärer, hovpersonal, gästande sändebud och ministrar m. m. De flesta som arbetade vid hovet inkvarterades i andra hus i staden, och bodde i regel inte på själva slottet.  
 
Nåväl, i volymen DVIII:1 i Inkvarteringskommissionens arkiv (finns på Stockholms stadsarkiv) har bokhållaren Dahlman upprättat intressanta tabeller över hovpersonalen på Stockholms slott 1688-1782, och i volymens inledning nämns tre större så kallade hovstater, Kunglig majestäts hovstater, Kronprinsarnas eller de Arvfurstliga hovstaterna, samt Änkedrottningens hovstater. Om vi tar fasta på att Johan Friedrich kallas furstlig kock bör han alltså ha arbetat vid kronprinsarnas hovstat, och lagade mat åt kronprins Gustaf (sedermera Gustaf III), hertig Karl (sedermera Karl XIII) och prins Fredrik Adolf.
 
I volymen finns en tabell över slottets kökspersonal vid Kronprinsarnas hovstater under Adolf Fredriks regeringstid (alltså 1751-1771), och där återfinner man en köksmästare, två mästerkockar, kockgesäller/mästersvener, kockdrängar, köksgossar, köksväktare, kopparputserskor/kökspigor, en konditor samt en konditorgesäll. Att kronprinsarna hade två (mäster)kockar stämmer ju bra, då var väl Johan Friedrich Gode den ene, och Gustaf Sandberg (på sidan 43 i CI:4) den andre.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-20, 13:10
Svar #5

Odd Bengt Valleryd

Helt underbart Marcus, precis det du behandlar går jag o funderar på, men jag har trots väldiga försök inte lyckats tyda någon av de andras titlar, men det har du.Tack.
Själv tycker jag att det står rodamidt hustru flat (o än så länge kan ni lura i mig vad som helst men jag litar på er medan jag lär mig...) :-)  

Dessutom är jag förmörkad av det faktum att 80% av mina anor är hårt supande torpare (med starka kvinnor som redde upp livet åt dom) o så plötsligen...Hovet. Betr titeln var min första tanke att prästen var på ovanligt gott humör ...o skojade om Johans furstliga utstrålning men det tror vi inte längre med andra ord. TACK för din information, nu blir min snobbiga mamma glad. Johan måste väl i alla fall ha varit ren o proper. Jag tittar djupare i dina fakta.  TACK
MVH
Odd

2013-03-20, 20:09
Svar #6

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:53
    • Visa profil
Hej Odd!
 
Koken wid furste(lig) stat Gustaf Sandberg.
 
Hälsningar
Leif

2013-03-20, 20:15
Svar #7

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:06
    • Visa profil
Tack Leif, 2 som påstår samma sak gör mig lugnare
:-)
 
MVH
Odd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna