ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katarina, BI:52  (läst 629 gånger)

2014-03-22, 15:17
läst 629 gånger

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej
I Inflyttningslängd BI:52 Bild 1620 / sid 159 finns familjen Kuf (Koff) Moses (Man, hustru och tre barn). Min fundering är var de är födda. Att de kommer från Ryssland kan jag tyda men inte var där. På man och hustru tolkat jag det till Sjadi, för barnen til Cuschines vad det nu kan så för.
Har tidigare fått hjälp av en duktig person som fått fram att sonen Hirch är född i Puschines som nu ligger i Polen och har namnet Puszyna.
Polen fanns ju inte på den tiden, det var först 1918 som nuvarande Polen föddes.
 
Någon som kan hjälpa till och tyda orterna?
 
Med vänlig hälsning
Orvar

2014-03-23, 01:15
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Alla tre barnen var födda i Puschine.
 
Om föräldrarna står att de var födda i Sjad i Ryssland. Har inte lyckats lokalisera den orten, kanske var det bara en by.
 
Familjen ska enligt Katarina inflyttningslängd ha utskrivits från Mosaiska (Judiska) församlingen i Stockholm 6/2 1905, men jag finner dem varken i utflyttnings- eller inflyttningslängden, B:1 (1895-1911, i den församlingen. De kan finnas med i församlingsboken över icke-svenska medborgare, AI:10 (1860-tal - 1932), men den är inte tillgänglig på nätet.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-23, 07:44
Svar #2

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2020-06-18, 14:36
    • Visa profil
Hej Maud
Åter ett stort Tack.
En fundering, har du anor bland dessa familjer eller är det för att du är en fena på att tyda texter som du kunnat ge mig all den här hjälpen.
Hälsningar  
Orvar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna