ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger Svarthövden?  (läst 1661 gånger)

2000-09-08, 17:57
läst 1661 gånger

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Jag har träffat på det geografiska namnet Svarthövden när jag har släktforskat. I vilken blekingsk socken ligger det?

2000-09-08, 18:55
Svar #1

Christian Andersson

Hej Henry.
 
Svarthövdaryd finns i Eringsboda socken. Eringsboda bröts ut ur Tvings socken 1871 och bildade egen församling.
 
Mvh Christian

2000-09-08, 19:25
Svar #2

Christian Andersson

Hej igen Henry.
 
Svarthövden var namnet på en av stationerna längs Krösnabanan, NAEJ. Stationen låg mellan Tving och Eringsboda, strax söder om Svarthövdaryd.
 
Mvh Christian

2000-09-08, 20:57
Svar #3

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Tack, Christian!
Jag vill minnas att Svarthövdens station nämndes i sammanhanget. Vad var/är Krösnabanan? och vad betyder NAEJ? Fanns banan fortfarande kvar 1925?
 
Mvh
Henry

2000-09-08, 22:23
Svar #4

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
Jag vill bara påminna om denna link
 
http://www.lantmateriet.com/ksindex.htm
 
Där kan man navigera sig fram till Eringsboda i gränstrakterna mellan Blekinge och Småland och titta på SJÖN Svarthövden! Den ligger strax sydöst om samhället Eringsboda, och själva byn Svarthövdaryd ligger i sin tur strax sydöst om sjön Svarthövden.
Mvh
Eva Cumner

2000-09-09, 02:18
Svar #5

Christian Andersson

Hej Henry och alla andra.
 
Nättraby Alnaryd Elmeboda Järnväg öppnades för trafik 29 december 1910. Persontrafiken upphörde 1 december 1935 och den totala nedläggningen av banan var ett faktum 1945.  
 
Namnet Krösnabanan fick den nog för att det transporterades ett hel del lingon in till torget i Karlskrona. Passagerarna och godsen forsatte nämligen med ångslup från Nättrbyhamn till Karlskrona. Fast belackarna påstod att öknamnet berodde på att det gick så sakta i uppförsbackarna att man hann stiga av och plocka åtskilligt med lingon och sedan kliva på igen.
 
Av Svarthövdens station finns inte ett spår om nu det uttrycket kan tillåtas. Det är bara en åker idag. Fast man hittar visst fortfarnde en och annan ettöring i myllan från den tiden det begav sig.
 
Om just denna järnvägen finns mycket att läsa i:  
 
Författare: Welander, Lennart, 1923-  
Titel: Nättraby-Alnaryd-Älmeboda järnväg :  
Nättraby-Alnaryd-Eringsboda järnvägsaktiebolags historia / skildrat av Lennart Welander  
Ort/Förlag: Karlskrona : Fören. Gamla Carlscrona : Mariefred : Museifören. Östra Södermanlands järnväg  
Utgivningsår: 1980  
Omfång: 178 s., [10] kart- o. pl.-bl. : ill., kart.  
Utgivare: Föreningen Gamla Carlscrona Museiföreningen Östra Södermanlands järnväg  
SAB/Ämnesord: Prb-c:k, Järnvägar Spårvägar Sverige Historia Vetenskapshistoria
 
Länken som jag vill rekommendera när man söker litteratur är:
 
http://www.libris.kb.se/
 
En annan trevlig länk i detta sammanhang är:
 
http://home.swipnet.se/oslj/
 
Mvh Christian

2000-09-10, 19:01
Svar #6

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 02:13
    • Visa profil
Är det morden du forskar om Henry. Jag har arnorna till mördarna kusinerna Lundberg, men vet inte vilka anor dom mördade bröderna Johansson har. Har du dom är jag intresserad.
mvh Roger

2000-09-10, 19:37
Svar #7

Christian Andersson

Hej Roger.
 
Nu blir jag lite nyfiken. Nu får du berätta mera! Har man sagt A får man säga B. Är det för känsligt att skriva om här på webben har du min mejl-adress.
 
Mvh Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna