ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnlunda Lantmät.styr., Söderman., Tomta 62:1  (läst 628 gånger)

2011-01-02, 20:18
läst 628 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Följande bild är ett utsnitt av källan i rubriken (som väl mer fullständigt borde anges som Lantmäteristyrelsen (SE/RA/420571), F2c:6 Renovationer av förrättningsakter, Södermanlands län: Björnlunda socken, Tomta nr 1 (62:1)):
 

 
Den som vill se hela källan hittar den här. Djvu-plugin till webläsaren krävs för att se bilden. Det är en lantmäteriakt från 1785, Björnlunda socken, Daga härad, Södermanlands län.
 
Jag tolkar utsnittet från lantmäteriakten så här där det kritiska ordet anges i kursiv:
 
[Litt:] C innehafves och häfdas af Bonden Anders Nilsson, emot sittjorätts afgifvande, til sine medägare Syskonen, och Drängen Lars Pärsson, hvilka förre tilsmmans äga 1/8 del och den sednare ensamen 1/8 utgjora tilhopa 1/4.
 
Det här är renovationen men orginalet i Lantmäterkontorets arkiv är identiskt om än  lite mer svårläst. Frågan är (1) om jag jag läst sittjorätt korrekt och (2) vad är det i så fall? Vad gäller fråga (2) ger Googling noll träffar och en skumläsning av Ärvda- och  Jordabalkarna i 1744 års lag (1780 års upplaga) ger ingen ingång till problemet. Min gissning är att det handlar om att ange att Anders Nilsson på något sätt representerar sina syskon i ett oskiftat arv efter fadern, men är oklar över vilken den exakta innebörden är.
//Michael Lundholm

2011-01-02, 23:25
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I SAOB finns ordet besittningsrätt, som kanske har med detta att göra?

2011-01-09, 12:25
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sittjorätt förekommer ofta i domböckerna.
Besittningsrätt låter som en bra synonym.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna