ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drabanten Erik Hansson och Hansjons i Alfta  (läst 1740 gånger)

1999-06-09, 23:57
läst 1740 gånger

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Jag efterlyser uppgifter om drabanten Erik Hansson i Härjedalen, Jämtland, Medelpad och Hälsingland. Han deltog kriget mot danskarna 1563-69, var med i Mats Törnes tåg över Jämtland, syns ha bemannat Härjedalen med sin trupp, var med Claude Collardt men antagligen inte till Trödelagen - han fick som den förste ordern av kungen att uppfordra män i Norrlanden för att rädda C.C. - förenade sedan med Knut Haraldsson Soop med vilken han red upp till Medelpad innan dem lyckades samla ihop ett här att tåga till den norska gränsen. - Erik Hansson titulerades som hövitsman över Hälsingland och Norrlanden - en fänika som han hade. Hans provoss fick av kronan ett hus i Jämtland (vet inte var) att bo med sin familj i, men jag vet inte hur det gick med dem i fredsslutet.  
Jag försöker, som några andra individer i Finland, hitta någon sans och mening i evighetsfrågan alftanska släkttraditionen och dess värde. Min anfader, Ericus Erici Alftanus, plockade väl inte slumpvis sitt efternamn, som jag också brukar - dock utan -anus - någon anknytning till Alfta har han väl haft. Jag ville pröva om det var drabanten E.H. Och jag vill gärna höra historier om huset Hansjons i Alfta!

1999-06-10, 23:46
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hejsan!
Det är måhända ovidkommande, men har du sett Urban Sikeborgs kommentar till den Alftanska släktkrönikan i Släktforskarnas årsbok ´97?  
 
Angående huset Hansjons i Alfta är det gängse att skriva bindestreck mellan gårdsnamn antagna efter personer, det vill säga till exempel Hans-Jons. Dessutom bör Du skriva vilken by det hemman Hans-Jons du är intresserad av ligger, eftersom det i den tämligen stora socknen Alfta sannolikt finns flera gårdar kallade Hans-Jons.
 
/Lars Moënsis

1999-06-13, 13:10
Svar #2

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Tack för tipset Lars!
Jag återkommer med närmare uppgifter berörande Hans-Jons efter jag haft litet kontakt till Åbo.
 
Kan du eller någon annan föreslå på vilket forum man skulle påbörja diskussionen gällande Alftanska släktkrönikan? - Allmän källkritik? - Jämförande källor/resultat/analys i Sverige/Finland - I hänsyn till själva Alfta (eller Tövsala i Finland)? - Sigilljakten Bila/Sjärnkors/Erik Hanssons övergående till Sverige? - -  
 Jag vet om Urban Sikeborgs åsikter och lägger rätt mycket värde på dem (gällande ämnet också) men jag vill påpeka, att problemet Alfta - Alftan-familjen är långt ifrån avgjort - det blir mera spännande. Om Karin Månsdotter -anknytningar skulle man inte spekuleras tills vidare, tycker jag, man behöver koncentrera och kartlägga situationen vid slutet av 1500-talet. Hur det var i Alfta - vilka är odds att Erik Eriksson Alftanus, så finne som han beter sig, var född i Alfta?
Hälsar Lars Moensis och alla  
Antti

1999-06-18, 09:05
Svar #3

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Jag lägger här till listan om drabanten Erik Hanssons män rappande i Härjedalen före 1566 (kanske före 1564). [Johan Nordlander: Herjedalen på Erik XIV:s tid.]  
Erich Hansson.
Joenn profåss.
Räthans oloff.
Michill.
(hwadh som böndrene i klöffsiöö haffua tagit)..
Haluardh olsson, Jonn Matzson, Oloff gummunsson, Peder Matzson, Lasse Jonsson, Swenn gudzormsson, Jonn Stensson, Prans persson, Swenn Morthensson, Jonn persson iempt, Anders Nilsson, Nils olsson, Jonn persson, Jonn skomakare, Per Nilsson, Hinrich olofsson, Per Jacopzson, Siwll Esbiörsson, Mårthen halwardsson, Stenn i skålenn, Mårthen ibidem, Enar ibidem, Nils i Skanneråss, Olof i Roröö, Lisle oloff ibidem, Anders wethwiken, Jöns Larsson i Berg, Per Stensson i Bergh, Oloff i Röronn, Oloff i Tåssåsenn, Jöns olsson i berg, Stenn i skålenn, Stenn Jonsson i berg.
 
Jag efterlyser ju drabanten själv men har också meningen att efterlysa hans provoss Jon Persson boende i Jämtland åtminstone före 1568. (Se Jämtland.) Vid detta forum vill jag fråga om bönderna i Klövsjö (jag som inte känner till geografin i Hälsingland): var ligger och vad är orten?  
Och åsikter samt information om truppen som här ovan. Vem känner till bra militären under Eriks tid?
Ers hängivna :)
Antti

1999-06-18, 13:58
Svar #4

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Fortsätter monologen.
Profossen står nu i Jämtland och väntar. Jag har fått material från Åbo. - Till Lars Moensis & al: jag flyttar diskussionen om huset Hans-Jons där den bör, under Alfta socken. - Nu vidare om drabanten:
 
För första gången träffas drabanten Hans Eriksson n:o 109 i längden år 1560, sist år 1566. [W. Ridderstad: Tvenne herledningskedjor. Bidrag till Kgl Svea Livgardets historia.]
Jag hittade honom i Härjedalen (meddelandet däruppe) och antager att det gäller fälttåget år 1563, böndeknektarna syns ha haft hästar och släde mid sig, så mycket tungt vara för de med sig från Vemdalen och Hede.
Knut Haralsson Soop drog med drabanten Erik Hansson för operationen att rädda Claude Collardt, med ingen framgång, sommaren 1564. [C. Silfverstolpe: Konung Eri XIV:s nämnds Dombok.] Möjligen övertog Erik Hansson Henrik von Saltzwedels hälsingefänika som 12 juli stod vid Alfta. I början av augusti låg krigshäret, under Mats Törnes befel, i Mörsil, gränsskyddet var färre upp till fjällen i väster under Kristoffer Nilsson och Erik Hansson (fänikor) vid Åre, Mårten Perssons lantvärnsfänika vid Undersåker. Erik Hansson syns ha lett organisationen av trängen. Kvitterar i Mörsil 20 november bl.a. 51 hästar, förut med Collardts tåg. [B. Barkman: Svea Livgardets historia.]  
Återkommer till följetången sedan jag läst litet svårläst från 1567 och vidare.
Antti

1999-06-18, 23:26
Svar #5

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Som du vet, Antti, har jag engagerat mig i den Alftanska släktkrönikan och har haft en del kontakter med Antti Kolehmainen, som du nog lär känna. Efter vad jag förstått av honom bygger resonemanget kring drabanten Erik Hansson på att släktkrönikan uppger att en av de äldsta 'alftanerna' skulle ha varit vice lagmannen Erik Hansson i Hälsingland. Någon vice lagman (underlagman) med detta namn har emellertid aldrig funnits i landskapet. Jag vet att åtminstone Antti K. då ville finna en koppling till drabanten i stället, enbart utifrån namnlikhet. Har du kunnat hitta någon form av förbindelse mellan sagde drabant, Alfta socken eller släkten Alftan, eller grundar sig allt fortfarande på namnet Erik Hansson?

1999-06-19, 09:03
Svar #6

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Du kanske vet, Urban, att Antti Kolehmainen är intresserad (läs: väntar ivrigt på) om information gällande Erik Hanssons sigill. Dokumenten ur 20 nov 1564, Mörsil, har signerats med hans sigill, som det står där. och den nästa svårlästa för mig, dilettant som jag är vid det här, betygande att Erik Hansson har mottagit krut och bly den 22 april 1567, är signerat den också. Och sigill kan man inte se i kopierna som A.K. sänt mig.  
 
Om Alftanska släktkrönikan: jag har tre olika variationer framför mig här, en som är tryckt, två kopier av handskrivna, allt från 1700-talet med senare noter / tillägg. Men som jag har sagt, under egen rubrik. :)
 
Om jag hade hittat förbinderserna mellan drabanten och Alfta socken skulla jag inta vara här, ulande i månskenet mot Hälsingland. Nog intresserar drabanten och hans män mig också som författare. Behöver inte vara släkt (det har hänt mig flera gånger förut: hittat mig sortera nya och nya uppgifter om längesedan framlidna personer, ooh glömt varför?)
Alfta nämnes däruppe, i slutet av mitt meddelande 18 juni, där E.H. antagas ha övertagit sin fänika hälsingar. Och, jag understryker: E.H. tycks vara ansvarig för trängen, 5 aug 1564, kanske redan i Härjedalen?
Erik Hansson får spark av nye Kung Johan 31 jan 1569. Han är ju kung Eriks män, om någon. Herr Hans Kyhle får överkommandot i Norlanden där det tycks ha varit tämligen lungt under de sista åren.  
 
Vägen Olav Rundt - Antti K. har jag fått nya uppgifter: det finns en Factor i Helsingland Erik Hansson hos krigsmän i Norlanden. [Norrländska samlingar II. Utkast till beskrivning öfver Stöde sn ... förf. af Magn. N. Nordenström, till trycket befordrad af Johan Nordlander 1894.]
 
Kan du, Urban, eller någon annan expert beskriva faktorn i 25-årskrigets militär?  
 
Återkommer med litet urdrag av hertig Carls registratur.  
Antti

1999-06-19, 13:45
Svar #7

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Året för Faktor Erik Hansson i Hälsingland är 1579 !!
Antti

1999-11-30, 18:59
Svar #8

louise Sjöbeck

Antti Alfthan!
I ett av dina första inlägg här på sidan nämnde du förljande personer:  
Haluardh olsson, Jonn Matzson, Oloff gummunsson, Peder Matzson, Lasse Jonsson, Swenn gudzormsson,
Jonn Stensson, Prans persson, Swenn Morthensson, Jonn persson iempt, Anders Nilsson, Nils olsson, osv.
 
Jag har anfäder som ägde en gård vid namn Prans i Ovanåkers sn i Hälsingland. Funderade bara om ovanstående Prans Persson kunde ha någon koppling dit.  
 
Louise Sjöbeck

1999-12-01, 16:02
Svar #9

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Gårdsnamnet Prans låter som en sammandragning av Per-Hans, som är ett exempel på en vanlig typ av gårdsnamn i Hälsingland (Hans-Jons ovan är ytterligare ett exempel).  
 
Prans som nämmns ovan bör knappast ha något med ett gårdsnamn att göra. Kan det vara namnet Frans som menas (namnet är ytterst ovanligt i Hälsingland dock, men det verkar vara Jämtland som är hemorten för ovannämnda män)? Detta är ytterligare en indikation på hur dumt det är att inte normalisera namnen.  
 
M v h
Lars Nylander

1999-12-31, 08:33
Svar #10

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Louise Sjöbeck!
Det var i listan av drabanten Erik Hanssons män härjande i Härjedalen. Det var en trupp knekter och förmodligen något som in rangordning. Prans Persson var, om jag förstår det nu rätt, bland tyngre rustade men hade ingen häst och släde med, om han tog bara varor som går att bära. Han vad inte bland de lätt rustade som ville ha kvarnsten mm. som byte. Dom med kvarnsten hade, förmodar jag, anknytningar till böndehus inte allför långt borta. Knekten Prans var inte en av dem, utan en mera regulär krigsman, såsom jag tolkar detta. Om han hade hus någonstans vet ingen. Nog kan man tänka att han, som mera såsom underofficer än meninge, kan ha erhållit ett hus som förläning under kriget, i stället för sold, till exempel, och det i Hälsingland, i nuvarande Ovanåker, varför inte - men! -- Som Lars Nylander här påpekar, att knekten här kallades Prans, det är hans förnamn, gården Prans råkar vara detsamma ord; man vet icke mera.  
Jag, som är finsk, vet inte om gårdsnamnskicket i Hälsingland. I Tornedalen finns några gårdar som har kallats efter en person och förblivit oböjda: Esko, Iivari, inte Eskola eller Iivarinen som det brukar vara. Men jag förstår de flesta gamla svenska gårdsnamn i genetiv. - Hur är det? Finns det gårdar som typ Peder, Hinrick, Olaf i närheten?
Och gällande Prans-Frans: finnarna, som inte kan uttala F (utom i Österbotten) brukar säga det Prans eller Rans menande Fffrans!  
Jodå. - Om du, Louise, hittar något som hänvisar att gården Prans har något med knektarna under 1560-70-talen att göra, så blir det mera aktuellt med sammanhanget. Men tills vidare, som Lars sade, knappast.
Men ytterst gått Nytt År (vilket nummer var det.. tvåtusen, ja - ) önskar jag
Antti i Rovaniemi

2000-01-03, 19:54
Svar #11

louise Sjöbeck

Antti!
 
Att det fanns en koppling trodde väl inte jag riktigt heller. Men eftersom Prans (Persson) dök upp när jag gjorde en sökning i Rötter så kunde jag inte låta bli att fundera lite högt så att säga!
Lite skämtsamt kan man väl tänka sig att om Prans var en förfinskning av Frans så borde han väl ha hetat Fersson i efternamn kan jag tänka mig.
 
Gott nytt år önskar jag dig också!
MVH
Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna