ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emmigration till Galva i Amerika  (läst 856 gånger)

2001-07-14, 15:11
läst 856 gånger

Anna Andersson

Jag undrar om någon vet vart orten Galva ligger/låg i Amerika för jag har nämligen släktingar som emigrerade dit men jag har ingen aning vart det ligger och hur jag kommer kontakt med uppgifter om Galva. Knaske ni har någon släkting som också emmigrerade dit!

2001-07-14, 15:36
Svar #1

Karin Holm Björkholm (Karin)

gabr  iella det finns tre Galva i United States ett i Illinois ett i Iova ett i Kansas vad jag kan se just nu i min atlas.

2001-07-14, 22:24
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det brukar vara Galva i Illinois som svenskar reste till. Staden är grundad av svenskar som tyckte den skulle heta Gävle, men av uttalsskäl blev det Galva. Staden ligger i nordvästra Illinois, inte så långt från Galesburg, Andover och andra svenska ställen.
 
Gissningsvis finns det svensk-amerikanska kyrkböcker därifrån att tillgå på mikrofilm i Växjö och Karlstad.

2001-07-15, 22:03
Svar #3

Robert Eckeryd

Galva ligger nära Bishop Hill (som grundades på 1840-talet av den självutnämnde profeten och sektledaren Erik Jansson och hans anhängare) som lär vara den enda staden i USA som är uppförd enbart av svenskar.
 
Galva är vänort eller något liknande med Gävle.
 
Inte alls långt från Galva, i Rock Island, Illinois vid Mississipi-floden på gränsen till Kansas finns ett forskningscentrum som har kyrkböcker från svensk-amerikanska församlingar. Men samma material borde väl finnas i Växjö och Karlstad.

2001-07-16, 17:36
Svar #4

Anna Andersson

Tack snälla för att ni har svarat och hjälpt mig med en del frågor, men jag behöver mera hjälp. Hur får man tag i de kyrkböckerna som finns i Växjö och i Karlstad?
 
Anna Andersson

2001-07-16, 19:01
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De svensk-amerikanska kyrkböckerna finns bara att leta i på plats i Växjö och Karlstad, beroende på det avtal som gjordes med kyrkorna, när de filmades. Det är opraktiskt, men man får väl se det som bättre att de finns filmade där, än att de inte filmats alls, och i stället kanske förstörts av tidens tand.

2001-07-18, 16:47
Svar #6

Anna Andersson

Vart någonstans i Växjö eller Karlstad finns dessa kyrkböcker, kan personerna som jobbar där leta åt mig?

2001-07-18, 18:55
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De svensk-amerikanska kyrkböckerna finns hos Svenska Emigrantinstitutet (www.svenskaemigrantinstitutet.g.se) och hos Emigrantregistret i Karlstad (vars hemsidesadress du hittar i Litteratur-Sök).
 
De har mycket litet personal, så väntetiden kan bli ett antal månader, och de tar förstås också betalt för denna tjänst. Besöker man dem och forskar själv är det billigare, eller gratis.

2001-08-30, 16:25
Svar #8

Anne Henriksson

Utvandrarnas Hus heter stället i Växjö som har massor av material om svenska utvandrare, och mycket trevlig personal. Huset ligger mycket vackert i centrala Växjö, ett stenkast från Stationen, strax intill Lasarettet.
Helt klart värt ett besök, men beräkna många timmar, för man vill inte gå därifrån när man väl kommit dit!
 
Helsingborgare med täta besök!

2001-09-02, 06:53
Svar #9

Bob Nelson

Hej!  I'm from Galva/Bishop Hill and would be happy to do lookups in the information I have.  There is also a web site  www.galva.com/index.htm
 
There is a link to the Galva Historical Society.  They may be able to answer questions also.  I no longer live near Galva, so I can only lookup information in what I have at hand, although I occassionally travel back there to visit my parents.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna