ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Esbjörnskarlarna  (läst 706 gånger)

2003-12-10, 23:32
läst 706 gånger

Carina Jonsson

Hej!
Finns det någon som vet något om Esbjörnskarlarna i Färila? De skulle tydligen ha stulit och levt rövare.
MVH. Carina J.

2003-12-11, 17:31
Svar #1

Utloggad Kerstin Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 11:15
    • Visa profil
Hej!
Kan det vara Esbjörnskarlarna från Nordanhå i Lillhärdal du menar.Dom var i farten i slutet av 1600-talet.Kerstin Persdotter från Lillhärdal,blev också dömd samtidigt med dom,för bl.a stöld och lägersmån.Tingsprotokoll finns.

2003-12-12, 22:31
Svar #2

Carina Jonsson

Hej!
Ja det är dem jag menar. Jag har dem tydligen i mina anor. Vet du något annat intressant om dem?
MVH. /Carina.

2003-12-14, 17:28
Svar #3

Utloggad Kerstin Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 11:15
    • Visa profil
Hej Carina.
 
 Det mesta av intresse? är väl gårdshistotoria
 eller vad det heter. Vilken gren kommer du    
 ifrån?
 
MVH.Kerstin

2003-12-14, 19:32
Svar #4

Carina Jonsson

Hej!
Ja, det mesta är verkligen av intresse!
Kerstin Persdotter?s far var min fmffmffffff.
 
samt; Fadern, Esbjörn Pedersson, (min fmffmffffffff) åt Lars Esbjörnsson som troligen var far och farfar till Esbjörnskarlarna.  
 
Mvh. /Carina.

2005-01-19, 00:24
Svar #5

Leif Persson

Hej Carina!
Jag kan ge dig lite info om dessa män från Nordanhå. Detta är hämtat ur Härdalboken 1983-1984 och författare, Nils-Erik Eriksson.
 
I slutet av 1600-talet hemsöktes byn Orrmo (Lillhärdal) av tjuvar från Nordanhå  , de s.k. Esbjörnskarlarna.  
I domstolsprotokollet står det att Esbjörnskarlarna varit till Per-Ers-gården och tagit ett skrin, som innehöll pengar och gamla papper och handlingar, som hörde till gården. Pengarna tog man med sig men papperen brända man upp. Helt säkert fanns bland dessa papper en mängd värdefulla handlingar som rörde Orrmo by, eftersom ägaren av gården vid den tiden var länsman och en av byns största och mest inflytelserika bönder.  
   
mvh
Leif

2005-01-19, 18:39
Svar #6

Carina Jonsson

Tack snälla Leif!
Jag skall låna den boken.
mvh
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna