ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Falck-Flygare-Kirkpatrick Bjuråker slutet 1700  (läst 934 gånger)

2004-10-25, 13:57
läst 934 gånger

Siv Key Nilson

Har någon träffat på en person med något av dessa  
namn. Han lär ha anknytning till kronolänsman Sven  
Falck f. 1734 i Mo, som gifte sig med Margareta  
Elisabeth Regn?r. Åtta barn finns, ingen stämmer på  
denne man som försvann utomlands efter ett slagsmål.  
Sven Falck var troligen gift två gånger - kan första  
hustrun dött i barnsäng och barnet överlevet men  
fostrats av andra?

2004-10-25, 23:03
Svar #1

Åsa Nordquist

Hej Siv och Key,
Jag har densamme Sven Falck i min släktforskning eftersom du Siv är kusin med min mor Marianne Jansson. Jag har dock inte hittat någon koppling till någon Flygare-Kirkpatrick i mina eftersökningar. Jag har sett några anteckningar kring detta för länge sedan. Däremot så har det tagit väldigt stopp i min forskning framme vid Sven Falck. Det tidigaste jag hittat om honom är att han var bosatt mellan 1754 och 1756 vid Flors manufacturi i Mo i Gävleborg arbetandes som lärodräng. Eftersom du skriver att han är född i Mo, antar jag att du hittat honom där eller så? Jag har nämligen aldrig hittat någon födelseort på honom.
/Åsa

2004-10-26, 22:19
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt bouppteckning för Margareta Regn?rs halvsyster Christina Regn?r, som dog 1798 9/7 i Adolf Fredriks församling i Stockholm, så var Margareta då gift med expeditionsbefallningsman Sven Falk i Bjuråker.
 
Christina Regn?rs moder Christina Uddberg var 1798 bosatt i Mo och änka efter linne- och bomullsvävare Olof Regn?r.

2004-10-28, 20:27
Svar #3

Åsa Nordquist

Staffan,
har du några uppgifter kring Olof Regner? Jag har uppgifter på födelse kring 1724 i Gävle.
/Åsa

2004-11-02, 19:38
Svar #4

Siv Key Nilson

Tack för hjälpen.....
 
De uppgifter jag har kommer arkivet i Härnösand - avskriftsamlingen.
Registerbeteckning 20 E berör en släktgren från Mo sn, Hälsingland som inflyttat till Bjuråker omkring år 1780.
Olof Regn?r * 172... Sidenfabrikör i Mo sn Häls.
Elisabeth Nordberg * 172  
Margareta Elisabethh * 5/9 1755
 
Sven Falck gifter sig med dottern - åtta barn finns noterade men ingen verkar stämma med slagskämpen..
/Siv

2015-03-01, 13:49
Svar #5

Utloggad Saga-Lena Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 18:58
    • Visa profil
    • www.saga-lena.se
http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:189270&sequence_n umber=3&recordNumber=&totalRecordNumber=
 
Läs vid Exkejsarinnan Eugenies härkomst.
 
 
Mvh/Saga-Lena Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna