ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Godin, Nils Petter från Söderhamn?  (läst 503 gånger)

2001-04-19, 10:26
läst 503 gånger

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Hej! Jag undrar om någon känner till Snickaregesällen Nils Petter Godin, förmodligen från Söderhamnstrakten. Jag har inget födelsedatum, men han borde vara född någon gång ungefär 1800 till 1825. Jag har bara hittat hans namn i en födelsebok från Söderhamn, där namnet stod upptaget som far till ett oäkta barn. Motsvarande uppgifter finns också i husförhörslängden, men inga upgifter om var han bodde eller när han var född. Mamman till det oäkta barnet hette Emili Charlotta Ehrensten, född 1821.
Alla ledtrådar mottages tacksamt.
Lars-Erik Hultin
Ny e-postadress:  lars-erik@hultins.nu

2007-02-22, 09:32
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Har själv, och med viss hjälp från andra forskare fått lite mer uppgifter om Nils Petter Godin, så jag chansar och lägger in dem, för att förhoppningsvis få napp från någon som har ytterligare att tillföra, för det här verkar vara en man som är svår att få något grepp på.
 
Han var född 14/11 1811 i Härnösand. Arbetade en tid i Gävle, för att sedan flytta till Falun 1832 och gifter sig 1834 med Lisa Lund, född 9/3 1803.
Lisa L avlider 1840 och något år därefter så tycks han försvinna hur Faluns kyrkböcker (Hittar ej vare sig i husförhör eller Utflyttade) Det jag vet är att han är pappa till en flicka Christina Regina, född 1859 i Färila och Emma Petronella, född 1862,(min ff m) också i Färila.  
 
Mamman till flickorna hette Emelie Charlotta Ehrensten och var vid båda tillfällena skriven i Söderhamn. De var aldrig gifta, och jag har aldrig återfunnit Nils Petter vare sig i Färila eller Söderhamn.  
Således är jag nyfiken på om någon vet var han tog vägen när han lämnade Falun, osv, fram till sin död.  
 
Jag har även samma problem med Emelie Charlotta, som tycks försvinna spårlöst från Söderhamn någon gång 1881 - 85,(står Utflyttad till Sundsvall som marginalanteckning i husförhör 1881 - 85, sid 967), men återfinns inte i Sundsvall, och inte heller bland döda eller utflyttade i Söderhamn, så alla tips mottages med tacksamhet.

2007-02-22, 15:34
Svar #2

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Hej Lars-Erik
Kan detta vara intressant?
Hälsn Gunvor
 
 
Register: Folkräkning 1890 (Jämtlands län)  
 
Om personen  
Namn:  Emma Petronella Godin  
Hemförsamling:  Håsjö  
Hemort:  Westanede:  
Kontrakt:  Östra Jemtland  
Län:  Jämtland  
Födelseår:  1862  
Födelseförsamling:  Färila, Gefleb.l.  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Kvinna  
Familjeställning:  H:u  
Famstkod:  Mor/fru (M)  
Familj nr:  1  
   
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Jonas Petter Hultin, f. 1860 i Håsjö, Hemmansegare  
Emma Petronella Godin, f. 1862 i Färila, Gefleb.l.  
Nils Petter Emanuel, f. 1889 i Håsjö  
Fam. nr 2
 
Karl Petter Hultin, f. 1826 i Hellesjö, Jemt.l, Födorådsman  
Brita Justina Jonsdotter, f. 1830 i Håsjö  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 Startsida  >  Forska  >  Söktjänster  >  Statliga arkivregister  >  Folkräkning
 
 
 
 
Register: Folkräkning 1890 (Jämtlands län)  
   
Post 2 av 2  
 
Om personen  
Namn:  Kristina Regina Godin  
Hemförsamling:  Fors  
Hemort:  Oppåsen  
Kontrakt:  Jemtlands östra  
Län:  Jämtland  
Födelseår:  1859  
Födelseförsamling:  Färila Gävleb.l  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Kvinna  
Familjeställning:  h.  
Famstkod:  Mor/fru (M)  
Familj nr:  1  
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Olof Abraham Häggblom, f. 1855 i Fors, Skomakare  
Kristina Regina Godin, f. 1859 i Färila Gävleb.l  
Elma Maria, f. 1881 i Fors  
Olivia Bernhardina Kristina, f. 1884 i Fors  
Bernhard Nikolaus, f. 1886 i Fors  
Ines Heloine, f. 1889 i Fors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna