ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarsmeden Johan Mårtensson Stockhus, Hedvigsfors Bruk.  (läst 459 gånger)

1998-12-26, 11:12
läst 459 gånger

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
 Följande står att läsa i Bjuråker C:2 1775 nr 18 (SVAR: 63431/6 ruta 5/10 V):
 
gl Hammarsmeden Johan Mårtensson Stockhus på Hedvigsfors Bruk föddes på Härna Bruk i Wästmanland och på Gunnilbo församling år 1700. Var gift i 53 år, hade 9 barn, var ... på Hedvigsfors Bruk i 30 år vid pass, lefva väl och stilla. Hade alltid en jämn hälsa till dess han af ålderdom blef betagen och dödde den 8 samt begrofs den 16 hujus, 75 år gammal.
 
Härna Bruk är felstavat - det ska vara Färna Bruk.
 
Det bör vara min ff ff ff ff, men de uppgifter jag har sedan tidigare om födelseåret, antal barn mm överenstämmer ej.
 
Vilket år flyttade han till Hälsingland?
 
Flyttade han direkt till Hedvigsfors Bruk? (Aldersfors Bruk startade ca 1745, namnändring till Hedvigsfors Bruk år 1755).
 
Flyttade han ensam, eller var han gift (med vem) och hade redan något barn?
 
Jag söker främst källhänvisningar till kyrkböcker, inte andrahandskällor som Min släkt/Sveriges släktregister.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna