ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tystberga GID 193.30.43600  (läst 455 gånger)

2007-03-21, 16:45
läst 455 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Behöver hjälp med att tyda hela texten vigda 26 Augusti, Drängen Magnus Svensson ifrån ....... och pigan Stina Andersdotter ifrån (bör stå Riksby då jag har dessa anteckningar tidigare), Men varifrån kommer Magnus Svensson.
Tacksam för all hjälp då jag försöker spåra honom bakåt i tiden.
mvh/Christina

2007-03-21, 17:19
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Magnus Svensson var vid vigseln dräng i Buska, och Stina Andersdotter var piga i Stora Ekeby.
 
Tyvärr definieras Magnus Svenssons födelseort aldrig närmare än Östergötland, och i dödsnotisen anges att han kom på 9:de året till Tystberga. Jag har inte kunnat identifiera några möjliga föräldrar.

2007-03-21, 18:34
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Camilla,
Tack för hjälpen, det jag har tidigare är också att han kommer från Östergötland. Vet du möjligen om det finns ett register över båtsmän vid Södermanlands båtsmanskompani rote 53, då jag har en uppgift om att han kom till Tystberga som antagen som båtsman där under namn Kneck, möjligen kan man finna födelseorten där, men jag har letat överallt på nätet och inte hitta något register över båtsmän vid rote 53.
Tack
Christina

2007-03-21, 21:02
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Christina
 
Det finns sorgligt lite bevarad tillgänglig information om de sörmländska båtsmännen. Om han nu finns omnämnds i några rullor, så står där troligen bara födelselandskap.
Men när skulle han ha hunnit vara båtsman? Som sagt uppges han i dödboken ha kommit till Tystberga som 9-åring

2007-03-22, 10:01
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Camilla,
Tack för ditt svar, får försöka en gång till i födda Östergötland och se om jag hittar honom någonstans.
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna