ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Ahlberg född ca 1700 bosatt i Färila  (läst 500 gånger)

2004-02-04, 23:11
läst 500 gånger

caroline svensson

Hej!
Jag undrar om någon vet något om Jonas Ahlberg och hans hustru Carin Larsdotter. De bör vara födda omkring 1700-1710 och bosatta i Färila.
De fick sonen Peter 1731. Vet även att Jonas var soldat vid Hälsinglands regemente. Hoppas att någon kan hjälpa mig trots dessa knapphändiga uppgifter.
 
mvh
 
Caroline Svensson

2004-02-04, 23:37
Svar #1

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Hej Caroline,
I boken Sveriges Släktregister Färila/Kårböle hittar jag på släkten 14A1, som berör en släkt från Los, varav en gren bosatt sig i Färila: Jonas Ahlberg f ca 1700, från Ovanåker. Sold vid Häls reg. Bos i Los. Död i Finland 1742. Hustru: Karin Larsdotter f ca 1700, fr Ovanåker. Barn: Anna f 27/8 1725, Lars f 7/2 1728, Pehr f 5/4 1731, Måns f 1/8 1734. Barnen Anna, Pehr och Måns kan man följa vidare i boken. Uppgifter från sådana här släktböcker får man ta med en stor nya salt men kanske kan du ha glädje av uppgifterna när du letar vidare. För Ovanåker finns det också en sådan här släktbok men den har jag tyvärr ej i min ägo.
Lycka till!
/Lil

2004-02-05, 22:24
Svar #2

caroline svensson

Tack till Lil Sandin!
För värdefulla upplysningar. Eftersom det ofta brukar ta ett bra tag att låna släktböcker via fjärrlån, provade jag att göra en efterlysning i Ovanåker av Jonas och Karin. Förhoppningsvis kanske jag kan få ytterligare upplysningar på så sätt. Men som du påpekar får man ta uppgifter från släktböcker med en nypa salt, så jag får väl kolla upp detta vid besök på landsarkivet nästa vecka.
 
Mvh
 
Caroline Svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna