ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Persdotter från Bollnäs  (läst 577 gånger)

2004-01-31, 18:12
läst 577 gånger

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Jag söker min mormors farmors mor Karin Persdotter f 15/12-1863 i Bollnäs. Hon gifte sig 1893 med Lars Persson Törnell, de bodde i Tygsta, Trönö. Finns det någon som har någonting att berätta om Karins anor??
 
MVH
Eva

2004-01-31, 20:14
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tips:
En fråga som denna (då socknen är känd) ställs med fördel direkt under den socken det gäller.. (Socknar: Bollnäs) -Kom också ihåg att inte skriva rubrikerna med stora bokstäver.
 
Annars är enklaste sättet att ta del av dopboken för Bollnäs för 1863 samt att efter det konsultera husförhörslängden. Detta är uppgifter som bör vara enkla att finna själv om man nu vill pröva på något nytt.. ;-)
 
Se vidare här..!

2004-01-31, 21:25
Svar #2

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Karin Persdotter är född i Växbo Bollnäs, fadern var drängen Per Persson född 1838 i Bollnäs sedemera torpare i Växbo och modern Anna Persdotter född 1844 även hon i Bollnäs, Karin fick en oäkta dotter Anna Adolfina 1888-06-15 då Karin arbetade som piga på Änga nr. 5
 
Uppgifterna hämtade ur Sveriges befolkning 1890 samt födelsebok för Bollnäs 1850-99

2004-01-31, 22:33
Svar #3

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej Tord
Tack så mycket för hjälpen. Det är värt mycket för mig för jag tar mig tyvärr inte till något bibliotek för att kunna titta på mikrofilmer så därför försöker jag hitta mina anfäder på detta sätt.
Fast det verkar störa vissa personer.
 
MVH
Eva

2004-01-31, 22:36
Svar #4

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Till Peter
Jag tycker att din ton låter otrevlig. Jag har tyvärr inga möjligheter att ta mig till ett bibliotek att släktforska hur gärna jag än skulle vilja. Jag har stelopererat mig i ryggen sen har jag fått epilepsi så jag får inte köra bil. Har även två utvecklingsstörda pojkar hemma med mig.  
 
Eva

2004-02-01, 00:23
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det var inte meningen att vara otrevlig, det lovar jag.. -Men för att ingen skall undra hur jag kunde skriva som jag gjorde och att det kanske ser ut som jag förföljt dig idag, så får jag väl skylla på att jag fått lägga rätt mycket tid på att radera dubblerade diskussioner, ändra rubriker, hänvisa till redan befintliga diskussioner och svar på frågorna osv.. (Och detta gör jag dels för att det inte skall bli dubbelarbete för alla som försöker hjälpa till, men givetvis också för att du skall 'komma rätt' och få hjälp på bästa sätt.)
 
Så känn dig inte avskräckt av mina uppvaktningar nu.. Syftet är gott, fast man ibland (när man borde vika ut texten längre) blir kortfattad och kan låta irriterad i onödan..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna