ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Andersson, Söderby C:2 1814-1827 S 117  (läst 417 gånger)

2011-11-04, 18:47
läst 417 gånger

Utloggad Jan Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-11-20, 10:53
    • Visa profil
Hej!
 
Är helt ny på forument och undrar om någon kan låna ut sin expertis att tyda gamla kyrkoböcker?
Jag har en anfader som heter Erik Andersson Sundin som är född 1817-10-19
 
Jag kan se att hans far hette Anders Andersson och hans mor Carin men sedan blir det bara rappakalja. Allt som kan tydas är av intresse.
 
Tack på förhand!
/Jan

2011-11-04, 20:32
Svar #1

Utloggad Fredrik Lindell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2020-12-03, 11:34
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Anders Andersson var inhysesman (Bonde på gård som ej var upptagen i bondetal utan i skattehänseende jämställes med husman). Moderns namn var Carin Mattsdotter och de bodde i Norrn? (vet inte om det heter så eller om det fattas några bokstäver?, men det verkar ligga vid Broby i Söderby. Modern var 42 år när Erik föddes.
 
Faddrar var smeden Matts Gunnarsson, drängen Per Mattsson i Kråkbacken, hustrun Anna Cajsa Olsdotter också i Kråkbacken och pigan Lena Jansdotter i Norrn.

2011-11-04, 22:45
Svar #2

Utloggad Jan Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-11-20, 10:53
    • Visa profil
Hej Fredik!
 
Jag tackar ödmjukast för din hjälp. Fantastiskt att du kunde tyda texten.
 
Tack ännu en gång!
/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna