ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greta Ersdotter, Närtuna C:2 Gid 2569.22.74100  (läst 732 gånger)

2008-01-07, 13:27
läst 732 gånger

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Enligt Rö Gid 2511.7.20100 ska rubrikens Greta vara född i Närtuna 1775. Jag behöver hjälp med att tyda ovanstående födelsenotis av vilken jag endast kan läsa: Modern är quinf. Brita Ersdtr....... drängen Eric Persson....... Faddrar .... Per Andersson ..............Maja Janstr.
 
Min Greta blev tidigt änka och var dessutom havande och fick husrum i Rialas prästgård en tid. Det vet jag, med jag hittar inte rätt födelsenotis.
Vänliga hälsningar

2008-01-07, 20:14
Svar #1

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Men hur är det med den födelsenotisen som står näst överst på sidan. Hon heter ju också Greta
det är mycket hårig text men det ser ut att stå:
fadern är 12m (tolvmannen ?) Anders Larssons son Erik Andersson, och modern heter Kerstin ...

2008-01-08, 13:49
Svar #2

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Hej Lennart,
 
Det finns ju egentligen 3 Gretor på den sidan och den första Gretan har jag följt och denna tror jag inte på. Hon föddes med så goda förutsättningar att min Gretas olyckliga öde verkar inte troligt. Så nu är det två kvar födda 8/3 och 25/3.
 
Min Greta kallas även för Margareta och flyttar runt bland socknarna efter mannens död. Först Rialas prästgård, sedan Ununge prästgård, därefter noterar Unungeprästen att Greta flyttar till Rö år 1834, men hon finns inte med i utflyttningsboken åren 1833-1835. I samtliga bilder står det att hon är född i Närtuna 1775, ibland med datum, några bilder anger 2/4 kan även vara 2/7 och 9/4 eller 9/7, svårt att tyda. Jag har även sökt på Margaretor.
Jag börjar tro att socknen Närtuna är fel eller har prästen helt sonika glömt att notera hennes födelse.
Hennes dotter Carolina Helena Matsdotter har blivit vuxen och flyttar till Edbo? 1833 enligt utflyttningsboken.
Ibland är det tungt att släktforska
Vänliga hälsningar

2008-01-08, 23:28
Svar #3

Ulla Bagge

Modren är Quinsf. Brita Ersdr som tjent hos fröken på Fiskeså, men
nu är i Soldatshustru ........... drängen Eric Pehrsson.
faddrar: Sockne Skr. Pehr Andersson, Dr. Anders Olsson Fisk? frå ....
danäs hustru ..... Ersdr och P. Maja Jansdr i Fiskeså.
 
Fiskeså finns på sid 78 maskinnr i högre nederkant o Fröken finns på sid 81 i A1:3. Hittar inte Brita Ersdr där - bara en Brita Persdr.
Hoppas detta kan var lite hjälp att komma vidare.
Mvh Ulla

2008-01-09, 10:53
Svar #4

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Tack Ulla Bagge,
Tack för att Du tog dig tid att hjälpa till. Jag kan nog skippa henne också.
Vänliga hälsningar
Sonja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna