ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Andersson Kungs-Husby 1722 var?  (läst 383 gånger)

2011-11-25, 14:36
läst 383 gånger

Utloggad Jan Sundqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 11:46
    • Visa profil
Hej,
 
detta klipp är från Rasbo AI:5 sid 22. Där finner jag min Per Andersson. Det står Kungs-Husby bredvid namnet och (förmodligen) en ort jag inte kan tolka. Tacksam för hjälp med detta då jag inte finner Per Andersson i Kungs-Husby C:1

 
Mvh
 
Janne

2011-11-26, 09:57
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Janne!
 
Har du något särskilt skäl att tro på uppgiften att Per skulle vara född 1722? I alla tidigare kyrkboksanteckningar jag hittar om honom, både i Funbo och Rasbo, uppges han vara född 1728.
 
Redan vid Halmbyboda, dit han kom från Villberga 1752 (Funbo AI:3, s 79), uppges han vara född i Kungs-Husby 1728. Det är också intressant att notera att flera andra drängar och pigor vid Halmbyboda vid samma tid hade kommit just från trakten kring Kungs-Husby - Villberga, Torsvi och Veckholm. (Det sistnämnda (Wekholm) är f ö det ortnamn som står efter Pers namn på din bild ovan.) Det kan alltså vara en god idé att bläddra igenom husförhörslängderna från dessa församlingar för åren före 1752.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna