ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Komministern Hans Granér i Ljusdal  (läst 451 gånger)

2005-06-07, 11:40
läst 451 gånger

Per Degerlund

I Ljusdals herdaminne anges komministern Hans Granér vara född den 18 februari 1739. Men då han blev inskriven som student i Uppsala hade han uppgett sitt födelseår till 1740. Är det någon som känner till hans rätta födelsetid?  Vid inskrivningen som student kallades han för Johannes Granér och samma dag inskrevs även en vid namn Axel Granér, född 1736. Denna Axel dyker senare upp som dopvittne år 1771 i Los socken med titeln vice komminister. Är det någon som vet var Axel Granér tjänstgjorde som präst?  Förmodligen är det samma man som år 1797 reser med passjournal tillsammans med Anna Maria Granér och kallas broder komminister Granér. Deras hemort angavs vara Stockholm och deras resmål var Ljusdal. Jag har letat i herdaminnen från Stockholm och Uppland utan att hitta honom.   Vidare skulle jag även vilja få mera kännadom kring deras ursprung. I Hans Granérs nekrolog från 1821 sägs fadern vara en underofficer vid namn Johan Axel Granér. Vid vilket kompani tjänstgjorde hans far? Finns han med i någon generalmönstrings rulla?  Jag undrar även om Saltpetersjudaren Hans Gran från Undersvik sn, är från samma släkt? År 1773 reste han med giltigt pass söderut för att söka arbete.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna