ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enåker, mtl 1679- 80  (läst 724 gånger)

2007-12-03, 11:25
läst 724 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej,
 
Jag önskar hjälp att tyda den notering som står efter Erik Larsson i dessa två mantalslängder (1679 och 1680). Det aktuella ordet är markerat med röd understrykning.
 

 
Tack på förhand.
Björn Bertilsson

2007-12-04, 09:59
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Fielsman, fierd.man = fjärdingsman?
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2007-12-05, 09:55
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Tack Maud,
 
Fielsman tycker jag också det står 1679. Drog dock inte kopplingen till fjärdingsman.
 
Den Erik Larsson i Jönåkersbyn (Enåkersby) som återfinns i dessa längder misstänker jag vara identisk med en Erik Larsson som omkring år 1700 återfinns i grannbyn Österbo. Sedemera blir denne Erik Larsson begravd i kyrckan i Manfolkbänkarna mot korsgången den 31 januari 1731 (död 12 jan, 90 år gammal). Detta tyder ju på att han hade något slags anseende inom socknen. Någon som kan säga mer om vad uppdraget fjärdingsman innebar?
 
Mvh
Björn Bertilsson

2007-12-05, 21:49
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Jag citerar ur Ordbok för släktforskare av Andersson-Anderö:
Fjärdingsman lägre befattningshavare, ursprungligen en för vart fjärde härad. Sedermera blir det en f. i varje socken. Han väljs av sockenstämman, senare av kommunalstämman. F. är före 1954 kronobetjäningens biträde vid indrivningar, ordningens upprätthållande, vägsyner m.m. I staden är f. fyra bland borgarna utsedda män som övervakar förvaltning och rättsskipning.
 
Alltså ett slaga allt-i-allo, och man kan undra vad m.m. kan handla om för ytterligare uppgifter.
 
F.ö. har du och jag en hel del gemensamma anor, och jag har haft stor glädje och nytta av din hemsida. Tack!
Mvh
Sylvia

2007-12-06, 08:41
Svar #4

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Sylvia,  
 
Tack för information och roligt att du uppskattar min hemsida. Vilka anor har vi gemensamt? (Detta är kanske något vi ska fortsätta med via e-post?).
 
Mvh
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna