ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Mikaelsdotter från Los/Färila  (läst 1408 gånger)

1999-02-13, 02:51
läst 1408 gånger

Lars Lundell

Denna Margareta uppges i dödboken för Söderala vara dotter till soldaten i Ferila Mikael Lo(t?)sberg och hans hustru Lisa Olsdotter. Jag undrar om någon har stött på dessa personer i sin forskning? All information mottages tacksamt!
Margareta uppges vara född i januari 1721 i Ferila och Lohs och flyttade 1739 till Söderala sn, där hon 1744 gifte sig med Lars Ersson (1721-1788) i Norrbyn. Hon dog 1/8 1793 i Norrbyn, Söderala sn.

1999-02-13, 19:18
Svar #1

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Enligt Färila födelsebok  (C:1 kort 2/2) föds Margareta den 4 juli 1721, fader är soldaten Mickel(?) Lotsberg. Hon döps den 14 dito. Sedan räknas faddrarna upp. Texten är dock ganska svårläst.

1999-02-14, 15:06
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Hej Lars (och Torgny), här är lite uppgifter om Margaretas ursprung, det var intressant att få veta vart hon tog vägen, hon är det enda kända barnet till Mickel.
 
Margareta Mickelsdotters fader var finnen Mickel Mickelsson Huiskainen, född 1687 i Los (X) (Los AI:1 nr.55), gift 1:a ggn 1720 med Elisabet Johansdotter, född 1691 i Norra Los, Los (X), död 1739-10-16 i Södra Los, Los (X) i hennes andra gifte, gift 1:a ggn med soldaten Johan Matsson Björkman, död 1719 på fjället.
 
Efter Elisabets död gifter Mickel om sig 1740 med Malin Mickelsdotter, född 1696 i Kårböleskog, Färila (X).
 
Elisabets föräldrar är Johan Larsson, född i Ljusdal (X), död 169(2) i Los (X), o.h.h. (gift omkring 1690) Lisbet Mickelsdotter, född 1654 i Voxna (X), död 1735-02-12 i Los (X).
         
Elisabets morföräldrar var Mickel Matsson Kirjalainen, född 1624 åu, död (begravd 1728-10-28) i Norra Los, Los (X). Finns i mantal för Norra Los 1667-1701. Och hans hustru Malin Olofsdotter, född 163(6) i Tjärnvall, Los (X), död (begravd 1718-09-14) i Norra Los, Los (X). (dotter till Olof Mickelsson i Tjärnvall, Los (X) o.h.h. Margareta)
 
Mickels föräldrar var Mats Persson Kirjalainen, död 167(0) i Norra Los, Los (X).  
Kom tillsammans med sin bror Mickel från Finland och upptog Lillskogstorpet i Färila, för vilket Mickel skattlades 1637 med 2 öre. Mats bodde hos brodern åren 1642-1643 enligt mtl. Men flyttade sedan till Norra Los, det första torpet Loskog (Huiskala) kallades därefter Södra Los. Mats finns i mantal för Norra Los 1645-1663 (1664-66 saknas).
Hans hustru var Elisabet Bertilsdotter, död 169(7) i Norra Los, Los (X). Levde ännu 1694-02-15. [J H Schaeffer HFL Finnmarken M 132]. (dotter till Bertil Persson Huiskainen i Södra Los, Los (X)).  
 
/Torbjörn/

1999-02-18, 13:27
Svar #3

Lars Lundell

Ett stort, men senkommet tack för uppgifterna Torgny och Torbjörn! Datorkrångel har hindrat mig den senaste veckan att kunna surfa in hit, men återkomsten blev verkligen ett stort nöje! Denna gren låg långt ner på prioritetslistan eftersom kyrkböckerna var så svårlästa, men nu har jag verkligen fått hjälp över måttan. Än en gång, ett stort tack!
Mvh Lars

2000-05-28, 20:02
Svar #4

Birgitta Almqvistbir

YGSBO i FÄRILA sn
Har någon av er som forskar om Hälsingland något att berätta om Ygsbo? Hur var befolkningsbilden?
Det är gm att få en bild av trakten som jag bättre kan få spår på min pappas far. Modern Anna Almström födde sin son som u ä december 1899. Kvinnornas ställning; drev pigorna från gården när de blev på de viset. Min farmor flyttade därifrån först hösten 1900 så hon blev troligen inte utkastad. (Senare g i Uppsala). Farmors anor bakåt är tämligen väl klarlagda men jag vill komma fram till vem hon fick sonen Viktor, min far, med. Det är ett tomrum i det som är mina rötter som kanske kan säga en del om mig själv.
Endast med kunskap om historien kan vi förstå nutiden.
Birgitta

2002-06-12, 22:03
Svar #5

Birgitta Almqvist

Grönblads i Färila
 
Söker släktingar till Anna och Einar Grönblad som bodde i Enskede på 1940-talet. Anna och Einar hade inga barn.Einar Grönblad var kusin till min far Viktor Emanuel Agaton f 7/12 Utomveds, Färila./Se ovanstående efterlysning/ Antar att Einar Grönblads föräldrar bodde i Färila. Einar lär ha varit släktforskare och jag hoppas någon vet var han kan ha dokumenterat sina sökningar.  
Birgitta

2002-06-13, 15:40
Svar #6

Hans Svedberg

Torbjörn! Jag har Olof Mickelsson född ca 1620 i Tjärnvall men Färila (X)! Jag har inte forskat det själv. Pratar vi om samma person?
Jag har ingen dotter Malin men väl en son Lars f. ca 1640 och en dotter Anna ca 1650 (båda Tjärnvall). Jag förefaller vara släkt med båda, eftersom sonsonen verkar ha gift sig med dotterdottern.  
 
Kan du eller någon reda ut det här! Kom familjerna samtidigt från Finland? Enligt mina uppgifter skulle Olof Mickelssons farfar heta Lars Staffanson och far Mickel Larsson. Båda födda i Finland.
 
Mvh Hasse S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna