ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Larsson Sträng Vittsjön f. 1776  (läst 427 gånger)

2001-03-06, 21:26
läst 427 gånger

Fredrik Jokijärvi

Är det någon som vet något om denne man ? Han var gift med Stina Ersdotter f.1771 och hade en son som hette Lars f.1801. Som jag förstår det så jobbade han som dräng hos änkan Anna Andersson, men han försvinner för mig 1801-02. Vet någon vart han tog vägen eller kom ifrån.  
 
Tack

2001-03-13, 15:55
Svar #1

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej Fredrik!
 
Jag har boken om vittsjön hemma och ska kolla om jag hittar honom när jag kommer hem. Återkommmer i kväll.
 
MVH Anna

2001-03-14, 08:53
Svar #2

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej Igen Fredrik!
 
Nils och hans familj finns med i den boken men det finns inte mer info där än vad du redan har. Jag hittade dom inte på fler ställen heller. Om du har fler släktingar där så tittar jag gärna i boken igen!
 
MVH Anna

2001-03-14, 22:41
Svar #3

Sven-Erik Sundqvist

Hej Fredrik!
Nils Larsson Sträng föddes 1776, troligen i Långbo på Bollnäs Finnskog. Nils var kolare i Långbo
Hustru Stina Ersdotter f 28/2 1771 i Holmsbo
Barn:
Lars f 1/7 1801 i Långbo
Stina f 11/10 1804 i Långbo
Nils f 12/12 1806 i Långbo
Husf 5c sid 231, HF 5c sid 235, HF 9 sid 34
År 1809 flyttar familjen troligen till Lockne i Jämtland (svårläst)
Jag försöker skriva en släktbok för Bollnäs Finnskog.
MVH
Sven-Erik

2001-03-15, 10:45
Svar #4

Fredrik Jokijärvi

Tack så jättemycket.
Jag vet inte om jag har några fler släktingar nere i de trakterna, men man vet aldrig. Sonen Lars förirrar sig på något sätt upp till Vilhelmina. Och det är hur han tog sig dit som jag är sugen på att veta. Men hamnar han i Lockne i Jämtland så är det ju inte så långt.
 
Tack än en gång !

2001-03-29, 11:13
Svar #5

Eva-Maria Lidström

Jag är också ättlig till Lars Lindblad f 1801 som flyttade till Gafsele så småningom.
Det har varit problem även för mig med att hitta något om Nils Larsson Sträng, så nu vill jag tacka för den information jag fått här.
Lars var min mammas farfars far.
 
Hälsningar
 
Eva-Maria

2001-03-31, 01:07
Svar #6

Fredrik Jokijärvi

Hej Eva-Maria.
 
Jag har försökt spåra Lars Lindblads irrvägar. Jag har hittat att han ska ha flyttat (enligt flyttlängder från Bollnäs) till Söderhamn 1819-12-26. Jag har inte haft tid att kolla där men det är ett möjligt spår. Sen ska han enligt boken om Gafsele ha kommit från Anundsjö (jag har letat igenom HFL men inte hittat honom där) eller Junsele innan han kommer till Gafsele 1824-25. Jag ska gå igenom HFL från Junsele när jag får tid. Men han verkar vara en riktig vandrare.
Lars är min mm mf f.
 
M.V.H
 
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna