ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Petter Larsson f 1848  (läst 501 gånger)

2006-04-18, 09:26
läst 501 gånger

Torulf Bäckman

Hej, jag heter Torulf Bäckman (Frösön)och söker lite uppgifter om min släkt.
Jag har en släkting som heter Nils Petter Larsson f 1848 i Grafva, Gävleborg. Han Flyttade senare till Gräfte i Mattmar (Jämtland). Där han bodde ihop med Märta och fick fem barn.
Jag undrar om det är någon som vet mer om Nils-Petter?s föräldrar och eventuella syskon.
Tack för all hjälp jag kan få.
Mvh Torulf

2006-04-18, 16:40
Svar #1

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Till Torulf,
Är det här rätt person, då gäller det Grava i Värmlands län. Utdrag ur Sv Bef 1890, då han hade bott i Hälsingland:
 
Larsson, Nils Petter
Arbetare
f. 1848 i Grava (Värmlands län, Värmland)
Ogift man, ensam i familjen
Qwarstående obefintlige sedan åren 1881-1890.
Arbrå (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Grafva Werml. län
 
Enligt C:7 i Grava är han född den 14 dec i Önneruds torp, föräldrar Lars Persson och Kajsa Persdotter.
 
Enl hfl A1:15 s373 föddes fadern Lars 18/9 1800 i Grava, modern Kajsa 3/9 1807, och han hade 6 äldre syskon: Ingeborg, Anna, Maja, Christina, Jonas och Carolina. Inga yngre syskon.
 
Hälsningar Elvi Sandberg

2006-04-20, 10:23
Svar #2

Torulf Bäckman

Elvi! Du har helt rätt, det är i värmland han kom ifrån.
Tack för hjälpen/Torulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna