ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosse kungen  (läst 2312 gånger)

2005-04-09, 08:04
läst 2312 gånger

Ulf Karlsson

Hej
 
Är det någon som känner till en man
som kallades för Rosse kungen  
omk 1910 runt Råsjö trakten
 
mvh
Ulf K

2005-04-09, 10:05
Svar #1

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Hej Ulf,
Mårten Hansson född 11/9 1863, död i januari 1951 kallades Rossekungen. Från en tidningsartikel i HT 1996 står bland annat:  
Kallades Rossekungen. Ingen vet varför han kallades så. Men många minns honom och än idag berättas vilda historier om honom. Mårten Hansson, den långe bredaxlade och starka  
karln med lockigt hår och mustascher på skogen i Råsjö, Järvsö, retade många då han sa rent  
ut vad han tyckte och tänkte. Han hade alltid svar på tal och saknade all respekt för  
överheten. Som 16-åring började han köra timmer i skogen och höll på så länge han kunde  
hålla i tömmarna. Allt som allt blev det 60 vintrar. Det tuffa livet i skogen där timmerkarlarna låg i koja större delen av vintern formade mycket av Rossekungens råbarkade beteende. Många har spekulerat i varför Mårten Hansson kallades för Rossekungen. Inte ens dottern Frida Johansson i Edsbyn vet säkert. Två av hennes teorier är: Innan pappa gifte sig  
sällskapade han med en kvinna som hette Kungkristin. De fick barn tillsammans. Sonen Johan växte upp hos våra föräldrar men fick blåskatarr under sin tid i exercisen och dog. Eller så kommer öknnamnet Rossekungen från att han var så svårt till att träta på folk. Jag vet inte.
 
Rossekungen, Mårten Hansson, föddes i Ol-Hans på Rossen, Järvsö, 1863, och ärvde mycket skog efter sin far. Blivande hustrun, Anna  född Lundqvistdotter 1865 från Mållång, Ljusdal, träffade han på Stavsätra dit hon kom som föbodjänta i 18-årsåldern. De gifte sig två  
år senare.  
 
Denne Mårten var min morfars fars bror.
 
Bästa hälsningar
Lil

2005-05-14, 07:04
Svar #2

Ulf Karlsson

Hej Lil!
 
Tackar så mycket för uppgifterna.
Enl min mors kusin, som skall ha Mårten som far
och är född 1913 i Råsjö
 
mvh
Ulf K

2006-01-21, 22:28
Svar #3

Anne-Maj Sandstrom

Hej!
Jag kommer in ett år efter att frågan ställts. Den sk Rossekungen har efterlämnat en stor släkt då han och Anna fick 14 barn. Dessa i sin tur gav dem 57 barnbarn (tror jag). Kontakta gärna mig om du vill veta mera! Jag är barnbarnsbarn till Rossekungen och den som skrev den citerade artikeln. Varma hälsningar Anne-Maj

2008-08-04, 15:37
Svar #4

Utloggad Monica Broman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 13:48
    • Visa profil
Hej
Jag heter Monica Broman, född Mårtensson och är barnbarnsbarn till rossekungen. Min farfar hette Martin Mårtensson och pappa heter Alvar. Vad jag förstår så är efternamnet Mårtensson taget då kungen hette Hansson i efternamn. Har hört mycket intressant om honom men finns det någon äldre släkting som kan berätta mer så vore det roligt. Jag har i alla fall besökt hans hem tillsammans med min farfar när yngste sonen Erik bodde kvar.
Hälsningar Monica i Alfta

2008-09-27, 13:08
Svar #5

Utloggad Merike Kaugesaar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 10:15
    • Visa profil
Hej Monica!
Om jag räknat rätt är vi fyrmänningar genom att min mormorsmoster var gift med Rossekungen. Jag har ett foto efter min mormor med alla Rossekungen och Annas barn taget, gissar jag, på 70-talet. Om du vill kan jag maila dig det och andra foton så kanske du kan hjälpa mig att identifiera några. Jag har också lagt in foton på porträttfynd som jag tror föreställer Anna Lundqvist din farfarsmor. #84403 #84421 Har jag tur har du kanske kort i din ägo som kan sprida ljus över mina funderingar.
Jag har försökt maila Anne-Maj här ovan men den mailadressen fungerar inte tyvärr.
Med vänliga hälsningar
Merike

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna