ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: S. Hult i Söderhamn  (läst 1434 gånger)

2003-02-22, 12:13
läst 1434 gånger

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
En konstnär S.Hult, verksam i Söderhamn 1781.  
Finns någon som kan ge upplysningar om honom och hans verk till Voxna kyrka alt Voxna bruk detta år ?

2003-02-23, 00:24
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Sven Hult var stadsmålare i Söderhamn. Han var född i Bollnäs, om jag inte minns fel. Han verkade som porträttmålare men troligtvis även som inredningsmålare.  
 
1781 i Voxna, med tanke på ditt efternamn misstänker jag att du menar porträttet av Grufman och hans hustru, de första invånarna i Voxna?

2003-02-23, 20:28
Svar #2

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
Tack Lars,
Känner du till eventuella dokument kring tillkomsten (beställare, etc) av tavlan i Voxna och när den kom på plats ? Pastorn där har jag frågat, men han känner inte till något.

2003-02-23, 21:38
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Präster hade ofta mycket goda lokalhistoriska kunskaper förr, men nu är de nästan alltid beklagligt vaga! Jag vet dock att prosten i Ovanåker (och jag tror att Voxna hör till Ovanåkers pastorat) har mycket goda person- och lokalhistoriska kunskaper. Han brukar även skriva inlägg på abforum. Troligen kommer han även att läsa detta och kanske skriva ett inlägg.
 
Troligen framgår alla uppgifter du efterfrågar av Voxna kyrkan inventarieförteckningar (brukar ha signum på N: eller PII: eller vara inbundna i LI: )

2003-03-14, 23:59
Svar #4

Birgitta Andersson

Hej Bengt,
I boken Minnen från Voxnabygd, Bollnäs 1926, Tryckeriaktiebolaget Ljusnan. Utgiven av Voxna Hembygdsförening.
Där står det att enl.1785 års visitationsprotokoll berättar om tvänne potraiter helt nyligen uppsatte öfver de förste inbyggarne vid Bruket kohlaren Per Grufman och dess hustru Margreta Sigfridsdotter, bekostade af nuvarande bruksinspektoren Herr Anders Ros. Tavlan är försedd med en inskription som till sin sista del hava ditsatts senare.  
Den avslutas med    S.Hult pinxit.

2003-03-15, 11:40
Svar #5

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil

2005-09-08, 13:20
Svar #6

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Ett sidodiskussion om släkten Grufman/Gruvman är flyttad till Släkter: Övriga släkter G-I: Grufman/Gruvman
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna