ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stjernström, Lars - Kronolänsman i Forsa  (läst 688 gånger)

2002-07-27, 11:44
läst 688 gånger

Utloggad Åsa Harrison

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-03-12, 14:44
    • Visa profil
Jag söker anor till kronolänsman Lars Stjernström i Smedsgården i Forsa Hälsingland. Han var född 19 aug 1837 i Hedesunda  o dog 24 okt 1903 troligen i Forsa. Han var gift 2 ggr. Den ena hette Paulina Hilda Augusta Tunvall. Född 23 dec 1851 i Djurö sn Stockholm. Död 31 juli 1914. Jag söker namnet på den andra hustrun och eventuella barn med henne och föräldrar och anor bakåt till Lars. Jag är tacksam för all hjälp.
Åsa

2002-11-20, 21:50
Svar #1

Utloggad Björn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 16:55
    • Visa profil
Dina uppgifter kommer troligen från Sveriges Släktregister, Forsa och Högs socknar. Tyvärr finns inte 1:a giftet med. Med första frun hade Lars två barn,  
Anna Margareta *27/5 1872 fl till Ludvika 1905
Karl Erik Sigfrid *13/12 1873 i Rogsta.
De gifte sig 25/2 1875(med Paulina) och de fick tre barn.
Några uppgifter om Lars tidigare liv finns inte i denna bok.

2004-10-22, 18:52
Svar #2

Göta Bergström

Min svärmor Ingrid, f Eriksson,g Szymczak, död 2000, var dotter till Anna Margareta Stjärnström. Anna utbildade sig till barnmorska i Stockholm. Hon träffade långt senare en man, Anders Eriksson, som kommit tillbaka från Noom, Alaska, där hade han grävt guld.De bosatte sig i Ludvika och fick en dotter,Ingrid. Anna hade tät brevkontakt med sina halvsyskon i Sundsvall.
Annas bror, Karl Sigfrid, lyckades inte lika bra. Han reste till Amerika men hörde aldrig av sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna