ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uno Olofsson, länsman i Vålsta, Forsa fs, Hälsingland.  (läst 2236 gånger)

2000-07-04, 15:05
läst 2236 gånger

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Har ute på nätet funnit följande uppgifter:
 
Uno Olofsson,
länsman i Vålsta, Forsa fs, Hälsingland. Fadern hette Olaus Raijerus,
f. 1499, d. 1581. Hans bror Nicolaus Helsingus, var biskop i Strängnäs.
Blev gift med Brita Olofsdotter och fick bl.a. följande barn:
 
Emfred Unosdotter,
d. 1618. Var gift med Truls Larsson (d. 1618), landfogde på Tidö säteri,
Rytterne fs. Hade bl.a. följande barn:
 
Uno Trulsson Troilius,
kyrkoherde i Leksand, gift med Margareta Zäbråzynthia (”Stormor i Dalom).  
 
Uppgifter om Uno Olofsson och hans far Olaus Raijerus mottas tacksamt,
samt även om Truls Larsson.  
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-05, 14:48
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Mig veterligen har det inte varit känt i den genealogiska litteraturen vem som var far till släkten Troilius stamfader, länsmannen Uno Olofsson. Det vore därför intressant att få veta vilken källa som anger filiationen Olaus Raijerus - Uno Olofsson, och var någonstans denne Olaus var präst?
 
M v h
Torsten Berglund

2000-07-06, 20:02
Svar #2

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Torsten !
 
Uppgiften om att Uno Olofsson är son till Olaus Raijerus fann jag på länken:  
http://user.tninet.se/~zei708x/anor/20_898.htm
 
Efter att ha sökt mer i anbytarforum, så fann jag bl.a. följande uppgifter:
 
Olaus Raijerus Helsingius
Född 1499, död 1581.
Kyrkoherde i Norrala fs, Hälsingland.
Blev den första Lutherska prästen i Norrala pastorat år 1540.
 
Son:
Nicolaus Olai Helsingius
Född i Norrala fs, död 1598 i Rappestad fs.
Kyrkoherde i Lönneberga 1561, i Rappestad 1578.
Gift med Eva Lund.  
 
Urban Sikeborg har skrivit följande i anbytarforum:
 
”Mer information om Olaus Raijerus (som egentligen sannolikt hette Olaus Jonae/
Olof Jonsson) hittar du i min artikel Prästerskap i Norrala pastorat, Hälsingland, fram
till 1600-talets mitt samt kyrkoherdar i Söderala pastorat 1555-1656, Släkt och Hävd 1990:3-4, s. 157f, 172.”
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-07, 03:06
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag tror att någon har kanske förvirrat två präster med samma namnet, Nicolas Olai Helsingius/Helsingus.  Den en Nicolaus Olai Helsingius var kyrkoherde i Rappestads och Sjögestads församlingar i Linköpings stift i Östergötland.  Enligt Svenska adelns ättartavlor II från år 1857 (1900),  av Wrangal och Bergström, var han sonen till Norrala sockens kyrkoherde, Olaus Reijerus (1499-1581), som  sades härstämma från Norge, och som var stamfar till den nu utdöd adliga och friherrliga ätterna Wennerstedt i Sverige.  Gustaf Elgenstierna i Svenska adelns ättartavlor, Vol VIII eller IX (ca 1936) troligen berättar mycket detsamma om Reijerus och ätterna Wennerstedt, men just nu denna källa ligger inte till hands för mig.
 
Den andra med samma namn är Nicolaus Olai Helsingus, som var student i Leipzig universitet 1545, magister vid Wittenburg 1550, då kanske kaplan til den blivande konung Erik XIV.  Senare kom han bli rektor vid Strängnäs skolan och då från 1555 kyrkoherde i Gävle och prost över Gästrikland.  Då kom han bli biskop i Strängnäs stift cirka augusti/september 1563.  Han dog 16 sept. 1585.  Enligt Strängnäs stifts herdaminne(1964,) av Magnus Collmar, var han aldrig kyrkoherde i Rappestads och Sjöstads församlingar. Ock det är denna Nicolas Olai Helsingus som har alltid uppgivits vara bror till länsmannen Uno Olofsson i Forsa sn och också till Olaus Olai, som var anfader till adlig ätten Palmsköld i Sverige.
 
Själv härstämmar jag också från länsmannen Uno Olofsson i Vålsta (Välsta) i Forsa sn och hans svärson, Truls Larsson, landfogde vid Tidö säteri, som var ägde av välkända släkterna Bååt och Oxenstierna.  I alla tryckta material jag har till nu hittat, har jag aldrig sett en säker far till Uno Olofsson, bara en osäker Olaus/Olof Helsing.  Men liksom dig vore jag mycket intresserad om att hitta fadern till honum och Nicolas Olai Helsingus, hans bror, den biskop i Strängnäs.  För vidare läsning se Västerås stifts herdaminne 1:2 (1949), sidor 523 och 751-54, av Gunnar Ekstström, och Personhistorisk tidskrift 1904, sid 36, Per Wargentins anteckningar om hans släkt.
 
Hoppas mitt självlärt Svenska kommer bli begriplig.
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2000-07-07, 11:17
Svar #4

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej John !
 
Tack för ditt svar. Jag förstår nu att det har skett en förväxling. Olaus Raijerus Helsingius
är om jag har tolkat det rätt inte fader till Uno Olofsson, länsman i Forsa. Däremot en tänkbar
fader är Olaus/Olof Helsing. Säkert däremot är att han hade två bröder, d.v.s. Nicolaus Olai
Helsingus, biskop i Strängnäs och Olaus Olai, stamfader till adliga ätten Palmsköld.
 
När det gäller din självlärda svenska, så måste jag säga ett den är helt godkänd.
Återigen tack för ditt svar!
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-07, 11:23
Svar #5

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Nämnas kan också att jag ute på nätet funnit att Truls Larsson var Landbofogde och inte Landfogde. Detta innebär nog antagligen en viss skillnad tror jag!
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle.

2000-07-12, 23:30
Svar #6

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej
 
Har med intresse följt diskussionen kring en gammal bekant, nämligen Uno Olofsson. Har någon som forskat kring honom kunnat belägga honom ha existerat i Vålsta ?
mvh
 
Thomas Sverker

2000-07-13, 22:18
Svar #7

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Thomas !  
 
Har vid flera sidor ute på nätet sett att man har angivit Vålsta (äldre stavning = Vålstad).
Dock så har aldrig någon källa/belägg för detta angivits.
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-15, 14:42
Svar #8

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Enligt hormonernas hemsida (http://www.familysearch.org) så var Uno Olofsson gift med
en ”Brita Olofsdotter Nicolaus OLOE”. Finns det något belägg för denna uppgift?
Vad menas med ”OLOE”?
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-17, 15:59
Svar #9

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Jag har tummat genom allt min tryckt material beträffande länsmannen Uno Olofsson.  Alla välkända släktkrönikörna berättar att han var länsman i Vålstad/Välstad/Wälstad i Forssa/Forsa sn i Hälsingland (Gästrikland).  Dessa inkluder Anrep (1871), Wasastierna (1879), och Elgenstierna (ca 1934).  Men inte någon berättar vad är originellt källor för dessa Vålstad uppgifter.
 
Jag har funderat över om det kan ha dessa ursprung i Johannes Rudbeckius den yngres likpredikan över länsmannen Uno Olofssons dotter, Emfred Unosdotter som var g. m. landbofogde i Tidö, Truls Larsson.  Emfred Unosdotter d. 1618 (i Rytterne sn, Södermanland?, eller Hyltinge sn, Västmanland?).  Denna likpredikan ligger inte till hands för mig i Minnesota, men jag tror att den kanske hittades i Kungliga biblioteken i Stockholm, som håller en stor del om sådan likpredikaner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna