ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det och vad betyder det?  (läst 1311 gånger)

2014-11-15, 19:59
läst 1311 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att tolka vad som står och vad det som står betyder. Hur kan jag ledas vidare?
Det jag åsyftar står i följande kyrkbok:
 
Arvika stadsförsamling AIIa:12(1916-1920) bild 190, sid 178
 
På rad nr 7 står Korrespond.
På rad nr 8 står Olga Sofia Andersson  Korrespondent f.18941104 Visnum      anl.från Kristinehamn 19171214
På rad nr 8 står också  + son, så där lite halvt om halvt!
På rad nr 9 står Albert Karlsson, Gjuteriarbetare f.18940501 Gunnarsskog   GB 180
 
Min fråga är vems är sonen? är sonen Olgas eller Alberts eller är sonen ett gemensamt barn?
Så här brukar väl inte präster skriva i husförhörsbok/församlingsbok?  
Jag uppfattar att samma penna som skrivit Korrespond på rad 7 också har skrivit + son, lite på sniskan på rad nr 8.
 
Det här är en rysare för mig, så snälla hjälp mig!
Ewa Karlsson

2014-11-15, 21:59
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Ewa
 
Albert är son till änkan Märta Eriksson. Du kan se ett kryss vid båda, som visar att de hör ihop. Det är säkert tillskrivet efteråt, när det upptäcktes att de skilts åt av Olga Sofia Andersson, som kom dit 1917, när Märta och Albert redan hade flyttat därifrån året innan.  
 
De enda som var med från GB (gamla boken), var Maja Kajsa Gustafsdotter, Märta Eriksson och hennes son Albert. Sen har det flyttats in och ut i huset. Prästen använde tomma rader för att ge utrymme om det skulle ha kommit fler inom perioden. Det var vanligt att göra så.  
 
mvh Margareta

2014-11-16, 11:27
Svar #2

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Margareta
Jag trodde för en kort stund att min mormor hade fått ett barn, en son som hon tvingats lämna bort. Men du tog mig ur den villfarelsen och kanske var det bara bra.
Tack för din hjälp
mvh Ewa

2014-11-17, 07:57
Svar #3

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Ewa!
Om man funderar på vems barn som står inskrivet i husförhörslängden, kan man, om det finns uppgifter om födelseår och datum, gå in i födelseboken för angivet år och församling. Där hittar du de uppgifter du söker.
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna