ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Umeå tingslag ht-1709 ? 19  (läst 556 gånger)

2003-05-24, 14:37
läst 556 gånger

Rune Johansson


2003-05-25, 09:59
Svar #1

Rune Johansson


2003-05-25, 10:01
Svar #2

Rune Johansson


2003-05-25, 10:05
Svar #3

Rune Johansson

Dessa ovanstående bilder hör hemma under diskussion Västerbottens län Umeå lands från 23/5 och 24/5
 
Rune

2003-05-25, 16:00
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Eftersom du lagt bilderna här under läshjälp förmodar jag att du vill få det. Så gott det nu går att se - du har fotograferat av kortläsarens skärm förmodar jag.
 
'Jonn Mickelsson i Bärg förentte sig således med sin hustru syster Anna Nillsdotter i Bärg, att hon utj sin lifstijd niuter 1/2 Tunnl. Jord i åker och äng af dhet hemman som han ... och betahlar åhrligen dhe dher utgående Utlagorna, och att Jonn Michellsson låter henne blifwa utj sina huus till dess han för [?] henne oppsatt en S.. .... och lada hwar medh hon ... efftergifwer [?] sin praetention utj berörde hemman [?]. Men effter hennes död böör samma hallf tunland Jord lyda under sin rätta Bohlstad.'
 
Det är alltså en hel del som inte går att läsa med någon säkerhet. Men helt klart är att Anna har rätt till en del i hemmanet.
 
mvh Lennart

2003-05-25, 18:35
Svar #5

Rune Johansson

Hej Lennart
 
Tack för din hjälp
Detta med att hon eftergiver sin rätt i hemmanet hade jag inte själv kunnat tyda
 
MVH
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna