ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-28  (läst 2293 gånger)

2004-07-01, 21:08
läst 2293 gånger

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Maud.
Det är så att både Björn Kämpe och jag försöker ta reda på vad som hänt med Brita Ersdotter-Fil?n. Hon verkar vara uppslukad av jorden för vi kan inte få reda på vart hon tagit vägen.  
Tack för din hjälp. Jag har inte varit och tittat på folkräkningen för år 1900. Där vi förlorade henne hade maken rymt till USA vad vi förstår. Sonen Nikolaus är född därefter. Jag har hans dödsannons i mina papper.
Hälsningar MAX

2004-07-01, 21:12
Svar #1

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Björn.  
Kan jag på något sätt komma i kontakt med dej. Jag är inte ute på Rötter så ofta.
Bor du i Norge nu, eller har ni semester.
Jag är tacksam att få bekräftat att min farmor är född i Strinden.
 
Vet du något om hennes mor eller/farföräldrar ????
Hälsningar MAX

2004-07-01, 21:15
Svar #2

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Björn.
Jag är tacksam att fått bekräftat att farmor är född i Strinden. Vet du något om hennes mor och farföräldrar.
Bor du i Norge nu eller har ni semester.
Kan jag komma i komma i kontakt med dej på annat sätt än Rötter.
Hälsningar MAX

2004-09-23, 23:39
Svar #3

Ørjan Larsen

Hei.
Vet noen noe om disse?
Olof Nilsson og Gølin Jønsdotter, bosted Flakaberg i Alsen. Et barn har jeg: Jøns Olofsson, fødd 10.10.1754 i Kluk i Alsen.
Hvem var barna til Olof og Gølin? når ble disse født? når gifte Olof og Gølin seg og hvor?

Håper på svar.
MVH
Ørjan Larsen.

2004-09-24, 22:59
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Örjan, i Ministerialregistret finns:
 
Jöns Olofsson född 2 okt 1754  
Far: Olof Nilsson, Kluk,Alsen
Mor: Göli Jönsdotter, Kluk, Alsen
Källa: Alsens kyrkoarkiv (ÖLA/11039)
 
Vidare sökte jag på föräldrarna under 'avlidna':
Det kan vara dessa:
 
Det finns en Olof Nilsson, bonde,Kluk,Alsen.
Han avled 18 dec 1784 i en ålder av 70 år.
Källa: Alsens kyrkoarkiv (ÖLA/11035, volym C:1 s.653)
 
Det finns en Gölin Jönsdotter, änka, Alsen, som avled den 23 juni 1792 vid 68 års ålder.
Notering: Den avlidna var född i Kall.
Källa: Alsens kyrkoarkiv( ÖLA/11039, volym C:1, s.680)
 
Under Kall finns en flicka:
Gölu som föddes 3 april 1724
Far: Jöns Andersson, Kålåsen, Kall
Mor: ? (ingen notering)
Källa: Kalls Kyrkoarkiv (ÖLA/11066)
 
 
Sökning på Olof (Nilsson) ger fyra träffar i just Alsen, på födda år 1714.
 
Tyvärr hittar jag ej dem under Vigda.
 
mvh
Ingrid

2004-09-24, 23:10
Svar #5

Örjan Larsen

Hei igjen og tusen takk for all hjelp. Dette er kjempebra. Det du har gjort er jeg veldig takknemlig for. Du har nettopp hjulpet mej å finne mine Røtter! Takker så mye engang til.
 
MVH
FRA ÖRJAN Larsen, oslo.

2004-09-24, 23:56
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

 Allt gott til Karljohann ! Det är nok bare morsamt at hjelpe en nabo. Jeg har under flere år fått meget go hjelp mange ganger takk for deres  fornemliga Digitalarkive!  
Mvh
Ingrid Wikberg
Stockholm ( jeg har mine rötter i Jamtland)

2004-09-25, 00:36
Svar #7

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Hej Örjan!
 
I samma Ministerialregister som ovan nämns finns uppgift om lysning 1746-04-13 i Undersåkers pastorat som Kall då tillhörde.
 
I Kalls vigselbok (C:1) börjar år 1746 på nedre halvan av sidan 492, men är i stort sett oläslig just där på mikrokorten.
 
I Alsen C:1, sid 653 finns: Död 18 dec 1784, Bonden Olof Nilsson, Kluk, Alsen.
Född 1714 av bonden Nils Ersson i Kluk och hustrun Märeta Olofsdotter. Gift 1746 med pigan Gölu Jönsdotter från Kall och Kohlåsen ... 5 söner och 4 döttrar, 1 son och 1 dotter döda i sin ungdom ... Död av Lungsot.
Texten är betydligt längre men för dig väsentligaste uppgifterna är nog dessa angivna.
 
I Alsen C:1, sid 680 finns: Död 23 juni 1792, Änkan Gölin Jönsdotter, Kluk, Alsen.
Född i Kall 1724 av bonden Jöns Andersson och H(ustrun) Lisbeth Johansdotter i Kolåsen.
Gift 1744 (vilket nog är en felskrivning) ...
död av Heftig Feber.
 
Ha de!
Fred Bergqvist

2004-09-25, 11:33
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

ÖRJAN! Även ni i Norge kan tydligen beställa/ låna microfilm på svenska kyrkböcker från SVAR ( kostar en liten avgift)
Information finns på denna sida:
SVAR
 
Mvh
Ingrid

2004-09-25, 11:52
Svar #9

Örjan Larsen

Hei Ingrid.
Jeg så på siden til svar. Jeg kan jo bli medlem der og betale det det koster. Men er det da slik at jeg får opp kirkebøker og annet på nettet etter at jeg har logget meg inn? eller kommer cd platen i posten???
jeg skjønner ikke hvordan dette fungerer, siden jeg ikke har gjort det för.
 
Hilsen Ørjan

2004-09-25, 12:25
Svar #10

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej igen,  
Det finns tydligen flera olika  alternativ; dels att man via sitt bibliotek lånar microfilm från SVAR att läsa ( på biblioteket), Man kan teckna abbonnemang för t ex 1 år ( 350:- just nu) och då får man tillgång till allt som finns tillgängligt via nätet, samt att man kan låna hem microkort ( man måste då ha en läsapparat)och så får man betala en avgift.
Det finns information bl a under SVAR,under  kundservice.
Själv funderar jag nu på ett årsabbonnemang -men först måste jag bestämma strukturen på det jag vill forska mera om. Jag vill ju ej betala för något som jag ej utnyttjar på ett vettigt sätt.
 
HOPPAS att någon som använt/ använder sig av olika alternativ kan berätta om erfarenheten och vad som varit det bästa.
mvh
Ingrid

2004-09-26, 11:17
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Örjan, jag hoppas att du förstår att du är välkommen att fortsätta ställa frågor här i forumet!
 
Informationen om kyrkböcker och möjligheten att få tillgång till dem via SVAR är för att du själv ska kunna kontrollera de uppgifter du får.
Ibland så kan det stå fel i sekundärkällorna.
 
Ville bara försäkra mig om att du ej såg all information om SVAR som ett sätt att säga  fråga inte här.
 
Vi hörs på nätet,
mvh
Ingrid

2004-09-26, 20:13
Svar #12

Örjan Larsen

Hei.
Jeg så inne på Svar at det var noen cd plater husforhør o.l som selges, forstår jeg det riktig at det er husforhør med navnelister hvor jeg kan finne noen av mine aner?? og lignende?

Jeg skjønner at man kan se kirkebøker selv og se hva som er riktig, for det forkommer mye feil i folketellinger her i landet og. Kirkebøkene er de vi må stole på her.
Men når jeg har spurt her inne så er det fordi det er lettere for dere som bor i sverige å lete, enn for meg som er i norge, men det var før jeg visste om Svar. Jeg tenkte også på at det sikkert er andre her som har de samme anene som jeg og som vil dele det de har, så kan vi jo sammenligne hva vi har. Men det er ikke meningen at jeg vil at alle andre skal gjøre arbeidet for meg, så jeg skjønner hva du mener med å se i kirkebøker selv.Jeg ble veldig takknemlig for den hjelpen jeg har fått av deg og andre her inne.

Jeg så på svar at det kostet en del, så jeg syns det blir for dyrt akkurat nå. Jeg får heller komme tilbake til det med Svar en annen gang. Svar er jo et kjempebra tilbud for oss slektsforskere :-).

Jeg kan gå til statsarkiv her i norge og spørre der om det går å fjernlåne kort\cd(kirkebøker) fra sverige. Det må vel gå?

Vi prates.
MVH
Ørjan

2004-09-26, 20:25
Svar #13

Örjan Larsen

Hei Ingrid.

Glemte å spørre. Er Kolåsen og Kålåsen i Kall samme sted?
Og er Røø og Kallrør samme sted?
Søkte litt på nettet etter vykort\postkort med steder og kirker nevnt i min svenske slekt i Jämtland og Värmland. Hadde vært fint å se bilder av stedene.
Er Hallen også i Jämtland?

Men en ting jeg ikke skjønner er: Jämtland er et län, det er ok, men hva inngår i ort, by og bygd?
Så disse stedene Kluk, Alsen, Krokom, Kålåsen, Kall, Flakaberg, knoberg, øveräng osv hva er disse under her?

Hilsen Ørjan.

2004-09-26, 20:57
Svar #14

Ingrid Wikberg (Inkan)

Örjan; jag tror nog att Kolåsen & Kålåsen i Kall är samma ställe -olika stavat bara. Stavningar av ortsnamn har ändrats under tid - så i gamla kyrkböcker och gamla dokument är det ofta andra stavningar än dem vi har idag.
 
Hallen ligger i landskapet Jämtland.
 
Jämtland är ett Landskap!
Jämtlands län består av landskapen Jämtland och Härjedalen samt en liten del av landskapet Hälsingland.
 
Du kan söka de flesta platser via t ex Google, Altavista eller någon annan sökmaskin. Många orter har egna sidor, eller de finns med på någon sida -även med bilder ibland.
 
OCH var inte rädd att skriva efter turistbroschyrer t ex från turisbyrån i Östersund. Sådana kan man få helt gratis.
Allt kan man söka efter på nätet.
mvh,
Ingrid

2004-09-26, 21:37
Svar #15

Örjan Larsen

Hei Ingrid og takk for bra svar.
Jeg skal søke.
mvh Ørjan.

2004-09-27, 09:33
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Örjan
Är novis i sammanhanget om alla olika sökmöjligheter, för kirkeböckerna. Så kan inte ge nåt råd till dej.
 Men för mina öron låter det som om dom CD som SVAR ska sälja skulle vara ett bra val. Förutsatt att släkten inte är utspridd över halva Sverige. En CD måste ju innehålla hela landskapet eller länet? Rätta mej någon om jag har fel.  
Men det kanske bara omfattar en församling, för att få till många skivor.
 
Kör du över modem torde telefonräkningen snart bli lika stor som en CD, om du ska läsa över nätet som nu går delvis hos SVAR eller Genline. Dessutom vill dom ha betalt för att du får titta.
Skivan kan sättas in i datorn vid behov och kostar bara en gång.
mvh
rune

2004-09-27, 10:07
Svar #17

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Örjan!  
Ännu ett tips: det finns möjlighet att leta folk som levde 1890 i bl a Jämtlands län på nätet. Det är en del av Folkräkningen 1890 som finns gratis; annars finns den att köpa på CD för hela landet!
Men gå in på denna sida och klicka på Jämtland.  
Några fler landskap finna även med.  
Information finns på både svenska och engelska.
 
1890
 
Hoppas att det kan vara  till lite hjälp. Men som sagt här hittar du enbart de levande år 1890.
 
Mvh
Ingrid

2004-10-08, 13:22
Svar #18

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Enl. Tuna (Y) fam.reg.s282 finns Eriksson Bångenfeldt inflyttad från Alsen (Z)  
Har han sonen Per Bångfeldt f.1745 gift med Ursilla Persdr f. 1738.
Källa: Attmar AI:3 s92 Specksta

2004-10-08, 15:38
Svar #19

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Roland Ek
Jag kan inte avgöra om ditt inlägg är en fråga eller ett påstående.
Torparen Per Bångfeldt (1745-1826) i Specksta, var född i Alsen av Erik Bång och Kerstin Persdotter. Även hans hustru Ursilla Persdotter (1748-1830) var från Alsen. Bångfeldts far bodde aldrig i Medelpad, däremot flyttade hans svärfar Per Backman (1724-1812) dit 1809.

2004-10-08, 18:37
Svar #20

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Karl Göran Eriksson
Tack för att få rätt ingång.
Var Per Bångfeldt dragon någon tid eller varför namnet Bångfeldt?
Vet Du något mer om Pers och Ursillas anor ?
Tackar på förhand

2004-10-30, 03:03
Svar #21

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Gamla tider i byn Kluk i Alsen:
 
Jag söker information om föräldrarna till Lisbeta (Elisabetha) Nilsdotter, som föddes under eller nära 1678 i Kluk i Alsen (och dog 1762-05-09 i Hov (Hof) i Alsen). Jag undrar om någon som har läst t.ex. domboken kanske har sett något som kan hjälpa mig. Lisbeta var gift med Simon Andersson (Hof), född omkring 1671 i Hof i Alsen och död i samma by 1762.
 
Enligt en tidigare släktutredning finns det flera möjliga kandidater till Lisbetas föräldrar. I mantalslängd KA år 1683 fol 688 finns en Nils Andersson under Kluk och Alsen. Senare (1689) finns det både en Nils Nilsson och en Nils Månsson som bönder under Kluk och Alsen (Altzen). I dödboken: Nils Nilsson dör där 1709-04-29 76 år. Han anges vara rustmästare född 1633 av Nils Månsson i Sockenstugan, och av hustru Sigrid Hemmingsdotter.  
 
I dödboken finns också en Ingrid Abrahamsdotter, död 1691-04-03 47år. Denna sida (303/451) är svårläst: “d 3 april hu Ingrid, Nils Nilssons i Kluk, födder i ??...Ao 1644 af Abraham Svensson (?) o ?...”.  
 
Sedan finns det en Nils Nilsson, död 1730-08-06 92år (sidan 354/502m): “d 6 Aug Gamla Nils Nilsson i Kluk född av Nils Nilsson och h Kerstin Olsdotter Ao 1638 begrofs d16 Aug lefvat i stor fattigdom 92år”.  
 
Ingrid kan eventuellt vara modern till Lisbeta, men vilken av Nils ovan är fadern, rustmästaren eller den siste eller ingen?  
 
Det finns också en Anders Nilsson i Kluk som dör 1741 (Alsen C:1 fol 372), och som anges född 1680 av Nils Andersson och hustru Ingeborg Eriksdotter i Kluk.  
 
Det dör en Märeta Nilsdotter i Kluk 1772 (Alsen C:1b fol 471), född där 1685 av Nils Nilsson och hustru Ingrid Andersdotter. Hon är gift 1672 och då är maken dragon, senare blir han bonde. Namnen på deras barn är Nils, Rakel, Olof, Abraham, Margareta och Anders.

2004-11-14, 02:41
Svar #22

Björn kämpe

Nils Håkansson f 1687 (?) i Åse är Landbonde i Åberg till 1723, då han blir torpare och soldat i Tullus, Näskott. Jag är obekant med hans soldatnamn. Han gifter sig i Alsen 1714 med Lisbet Olofsdotter från Söre, Lit och de får 4 barn, men endast sonen Olof f 1722 24/3 i Åberg lever vidare. Nils Håkansson verkar dö tidigt (1726?) och sonen, trumslagaren Olof Rosenberg flyttar 1749 med modern till Gärdnäs i Strömsund där han blir nybyggare.
Någon som vet mer om denne Nils Håkanssons öde?

2004-11-14, 06:19
Svar #23

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Nils Håkansson var först landbonde i Åberg nr 1 sedan i samma by på nr 2. 1725 är han skriven som brukare av Tullus nr 1. Att han skulle ha varit soldat finner jag inget belägg för; han finns inte i rullorna för Jämtlandsregementet vad jag kan se. Nils levde ännu 1728 som landbonde å Prästbordet i Aspås. Dottern Anna född där 1728 9/9. Hans vistelse i Aspås bekräftas dock inte i kyrkoräkenskaperna där.
Hans närmast spårlösa försvinnande från jordelivet föranleder mig göra följande hypotes. Antingen har han avlidit utanför landskapet eller också är han en självspillning. Det går att ringa in tiden för hans frånfälle till tiden 1728-1732.
I protokollet från Lits höstting 1732 står: S: d: ärkände Niels Håkanßons ifrån Aspåhs änka hustru Lisbetha Olofsdåtter i Söre wara skÿldig Nils Anderßon i Kjösta .. (Jämtlands domsagas häradsrättsarkiv AI:53b s. 539v).
Sannolikt var änkan bosatt hos sin bror Pål Olofsson i Söre. Bland husfolket hos honom finns en Lißbeta Olofz d:r (Lit AI:1 s. 76)

2004-11-14, 18:05
Svar #24

Björn kämpe

Karl Göran! Tack för rätt spår! Det är förmodligen rätt att anta att Nils tog sitt liv själv. Jag kan inte se var dottern Anna hamnar - dör hon tidigt? Har jag tolkat det rätt att de fick tvillingarna Håkan och Lisbet i Tullus 1725 men att de båda dör vid födseln?
Hälsningar,
Björn

2004-11-19, 00:28
Svar #25

Björn kämpe

Till Roland Ek:
Pers föräldrar var båda från Offerdal,fadern från Lien och modern från Bångåsen, vilket du enkelt ser i Hfl. Ursilla far Per Backman var från Berget i Alsen medan modern Gertrud var från Kyrkbyn i Alsen.
Med hälsningar,
Björn

2004-11-20, 10:28
Svar #26

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Till Björn Kämpe
Tack för Din hjälp ! Släkten fortlevde vidare i Medelpad. bl.a vid Matfors bruk.
mvh/Roland

2004-11-27, 23:14
Svar #27

Utloggad Hanne Hanssen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-08-23, 09:11
    • Visa profil
HAMBERG
Leter etter slekt/informasjon om Eric Hamberg f. 1835 og Karin Ol(of)sdatter f.1832. De har to sønner født i Alsten (Alsen?), Jämtland. Nils f. 1866 og Peder f. 1871. Deres 3. barn er født i Norge i 1876 (Brønnøy), heter Emma Hamberg og er min oldemor.
Hilsen Hanne.

2004-11-28, 01:16
Svar #28

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Hej Hanne!
 
Troligen avser du bonden Erik Jonsson i Västbacken, Alsen och hustrun Karin Olofsdotter.
De vigdes i Näskotts församling 1861 27/9 och förutom de nämnda sönerna Nils och Per hade de även sönerna Olof f. 1861 och Jonas f. 1863.
Karin torde vara född 1832 av bonden Olof Nilsson och hans hustru Kristina Olofsdotter i Faxälven, Näskott.
 
Vänliga hälsningar
Fred Bergqvist

2004-11-28, 10:27
Svar #29

Utloggad Hanne Hanssen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-08-23, 09:11
    • Visa profil
Hei Fred!
Tusen takk for opplysningene. Jeg må trolig anta at de to første sønnene døde tidlig, siden det bare er Nils og Per som flyttet med til Norge.
Finnes det bygdebøker for området, eller fåes alt tak i på cd-rom??
 
Takk igjen.  
Hilsen Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna