ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergum C:2, sidnr saknas. GID 870.7.5400  (läst 656 gånger)

2008-03-28, 08:33
läst 656 gånger

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 19:37
    • Visa profil
Hej.
Behöver läshjälp. På höger uppslag finns notering om ett barn som föds 7 juni 1783 vid namn Anders.  
Föräldrar: Gustaf Hansson och Ulrika Carlsdotter (?)i ?örsared.
Noteringen är sedan överstuken med hänvisning till nånting.
Nu till mina undringar.
Heter ulrika Carlsdotter i efternamn? Vad heter platsen ? Vad heter faddrarna och varifrån kommer dom ?
 
Bergum är annex till Angered. Jag läser hänvisningen som att det står höres(r) til Angred. Kan det stämma ?
Det finns en plats mellan bergum och Angered som heter Björsared. Enligt Rosenberg hör den orten till Bergum. Varför då hänvisa till Angred ?
 
Ha en bra dag
Rita

2008-03-28, 12:16
Svar #1

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 19:37
    • Visa profil
forts....
efter min fråga har jag hittat följande
 
Jag har hittat en Gustaf Hansson och hu Annika i Rörsered, Angered samt gifte 1761, 4 barn f mellan 1763-1769.  
Står det Annika där jag läst Ulrika ?
 
Frågan kvarstår vad gäller faddrarna. Är det samma faddrar så är det med stor sannolikhet rätt familj.
 
Rita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna