ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forshem C:2.sid.357.  (läst 965 gånger)

2004-08-31, 19:40
läst 965 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2004-08-31, 21:08
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Sari har hjälpt mig skicka in bilden ovan. Vänder oss hit eftersom vi haft lite svårt att tyda texten. Årtalet är 1729 då Per i Västsäter får en son Johan, och det jag vill veta är vem som var Johans mor.
 
6 januari Pärs i Wästsätter Johan. Sedan kommer en mystisk krumelur, och därefter h. Siri i Wästsätter fadd
 
Vad betyder krumeluren? Är det förkortning för någonting? Är Siri Johans mor?
 
Därefter uppräknas dopvittnen såvitt vi kan förstå.
 
Tacksam för hjälp - Johans far Per Persson var gift två ggr och modern till sonen Johan har länge gäckat mig. Per gifte sig i Fullösa 1716-10-28 med Kerstin Andersdotter och därefter 1745-10-13 med Ingrid Jonsdotter. Jag är dock inte helt säker på att Johan är född av Kerstin då en nu avliden släkting till mig noterat Ingrid som hans mor. Detta skulle i så fall innebära att Johan föddes oäkta och att fadern senare som änkeman äktade hans mor Ingrid.

2004-08-31, 22:22
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Förmodligen är h Siri den som höll barnet vid dopet. Faddrarna följer därefter.

2004-09-01, 14:08
Svar #3

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Tack Bengt-Göran, du har säkert rätt då Sari låtit meddela att liknande krumelur finns på flera ställen. Är det rimligt att tro att hustru Siri är en närstående släkting? Var det brukligt att t ex en syster till den nyblivne fadern höll barnet vid dopet?

2004-09-01, 16:36
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det kan nog vara en släkting som håller barnet. Om så är fallet här vet man dock inte i det här läget. Däremot är ju Siri från Wästsätter och noterad som hustru, alltså gift med någon i Wästsätter. Genom att gå igenom hushållen i Wästsätter kan man nog få fram om Siri i så fall är Pers syster.
Fanns någon sådan i familjen?

2004-09-01, 23:44
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nu finns ju inga mariginaler med i bilden, men jag utgår ifrån att Sari och Tomas skulle ha observerat om det stod oäkta i kanten.  
 
Och finns ingen sådan notering (vilket det inte verkar göra), kan man nog utgå ifrån att barnet var fött i Pers äktenskap; d.v.s med Kerstin Andersdotter.  
 
Din släkting kanske inte noterat att Per varit gift två gånger, utan gått efter en sen husförhörslängd, mantalslängd, bouppteckning eller annan handling, där det inte klart angivits att Pers (dåvarande) hustru inte var mor till alla hans barn.

2004-09-02, 08:41
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik, nejdå det stod inte oäkta någonstanns, så det bör ju vara som du säger.
 
Tänk ibland är man bra korkad, jag har inte ens reflekterat över att avsaknaden av ett ord i det här fallet, ju också har betydelse.  
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna