ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höra (R) husförhör & födelsebok  (läst 1048 gånger)

2011-01-08, 15:52
läst 1048 gånger

Mats Niesing

Hej. Önskar läshjälp med tre notiser rörande en person i mitt släktträd. Forskar på en volontär Anders Svensson Marberg och hittar honom och hans familj i ett husförhör; Höra  R   AI:1, bild 93, sid 177. Där är han struken och det finns en rätt kladdig notis som berör honom och hans familj. Om jag tolkar den rätt så står det âEURför tjuvnad saknad 1808âEUR men vad det sedan står kan jag inte utläsa. Notis 2 är från Höra bild 16, sid 19. Då står hans hustru som änka med ännu en notis som jag inte kan utläsa. Samtidigt får hon en son, Carl Magnus som föds som oäkta, notis 3, fadern verkar vara en dragon Lars någonting som också förekommer i notis 1 om jag inte ser helt fel. Även Marberg omnämns i födelsenotisen. Om någon kan hjälpa mig att tyda dessa notiser så vore jag väldigt tacksam.
 
Med vänlig hälsning
Mats Niesing

2011-01-08, 17:52
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Längst ned läser jag: som fader angafs dragon Lars Larsson Sahlquist.Nederst i första notisen står: .. hon fått skiljobrev i febr i consist(-orium). Och nedanför ... dragon Lars Sahlquist för Marie Månsd(-dotters) lägrande vid samma ting dömd 32 sk til Hjerpås kyrka och båda at undergå hemlig skrift  (alltså botgöring inför prästen eller annan i enrum).
Mellersta notisen tycks säga: tjufven Marbergs hustru Sina tros wara död  
 
Försöker Mats

2011-01-09, 12:23
Svar #2

Mats Niesing

Mats Pettersson - tack för hjälpen. Om jag tolkar din sammanfattning rätt så begick Marberg en stöld 1808 och flydde. Skiljobrevet som det står om innebär att hon på grund av makens flykt undan rättvisa fick skilsmässa beviljad? Marbergs fd hustru Maria Månsdotter får 1811 ett oäkta barn med dragonen Sahlqvist. Hon skrivs då som änka. Det enda som förbryllar lite är ordet Sina, eftersom hon hette Maria.
Hälsningar Mats N

2011-01-09, 21:06
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Backar på tolkningen Sina. Missade att det fanns ett kommatecken. Där står i stället: tjufven Marbergs hustru, han tros wara död.
Du kanske kan bekräfta detta med kännedom om hans dödsdatum.
Hälsar och rättar Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna